Malpraxis: cum se împarte "vina" între medici. Gindrovel Dumitra: Nu suntem protejați ca medici

Malpraxis - Foto: Freepick @Drazen Zigic
EXCLUSIV
Cum se împarte ”vina” în cazurile de malpraxis între medicul de familie și cel de specialitate și care sunt responsabilitățile medicului de familie în raport cu CNAS.

”În cazul consultațiilor de înaltă specialitate, atunci când un medic aflat la începutul carierei, mai puțin experimentat, este sfătuit de la distanță de un profesor dintr-un centru universitar, cum se împarte răspunderea? Este reglementată? Sistemele de telemedicină permit, fie o a doua opinie, fie o asistență în consultație, diagnostic și tratament”, l-a întrebat jurnalistul Val Vâlcu pe dr. Gindrovel Dumitra, care este secretarul Colegiului Medicilor.

”La un moment dat exista o definiție foarte clară, o clasificare a sistemelor de comunicare la distanță, și care spunea în felul următor.

Că vorbim de relația doctor-to-doctor, ce-a pe care ați amintit-o, respectiv doctor la pacient, atunci când de la pacient vine informația și mai departe aceste sfaturi sunt transmise ca atare.

Și, bine-înțeles, exista și o relație pacient-to-doctor-to-doctor, adică un lanț destul de lung care presupune până la urmă fie o a doua opinie sau o opinie de specialitate.

De ce spun de specialitate? În momentul în car în acest lanț se interpune medicul de familie, în acel moment discutăm de o abordare comprehensivă a situației.

Pentru că eu, în momentul în care interpretez informația primită de la pacient și am nevoie de o a doua opinie, exprimată de un medic specialist, de altă specialitate decât mine, în acel moment informația este strict punctuală, dar abordarea este comprehensivă, îmi aparține mie, eu trebuie să integrez, în întregime, informațiile primite de la pacient sau culese la nivelul cabinetului și mai departe să le transmit către medicul de altă specialitate, care să ia decizia, pe baza informațiilor pe care le-am trimis, pentru o problemă punctuală”, a declarat dr. Gindrovel Dumitra în cadrul dezbaterii "Ce probleme din sistem poate rezolva digitalizarea Sănătății?" organizată de DC Media Group.

Astfel, a subliniat medicul, ”discutăm de răspunderi diferite, răspunderi individuale, care sunt identice cu situația în care această relație este una clasică, atunci când prin intermediul unui bilet de trimitere trimit pacientul și  medicul de altă specialitate ia propria decizie”.

Cât privește situația unul malpraxis, spune medicul, răspunderea nu este egală.

”Ci individualizată, pentru fiecare dintre medici. Fiecare răspunde pentru elementul pentru care este interogat. eu ca medic voi fi interogat pentru situația de ansamblu, pentru că am perceput o problemă a pacientului care poate să fie o afecțiune acută în cadrul unei boli cronice sau într-un anumit context, inclusiv economic, social, iar în momentul în care am cerut opinia dermatologului, de exemplu, pentru un banal erictem care poate să apară, ei bine, eu sunt cel care știu că acel pacient poate să primească un tratament care poate să  determine un erictem sau poate să fie o reacție adversă a unui intervenții care a fost efectuată anterior. Însă, medicul de altă specialitate îmi va spune țintit, pentru ce vede acolo. Pot să folosești următorul tratament sau trimite-l să își facă următoarele analize. Răspunderea este, repet, individualizată”, a mai spus medicul.

SIUI, hulit, dar și cu beneficii

”Există beneficii ale acestui mult hulit SIUI (n.r. sistem integrat unic informatic al CNAS), pentru că am mers recent la Casa Națională de Sănătate și îmi aduceam aminte, la momentul respectiv, de cozile pe care eram obligați să le parcurgem, fie pentru semnarea unui act adițional, fie pentru semnarea unui contract sau a raportărilor lunare. Ei bine, iată că, acestea sunt istorie.

Practic, ne dorim, în acest moment, ca nu numai SIUI-ul să facă facă acest lucru, cât mai ales celelalte softuri și ne-am adresat acum Registrului Național de Vaccinare. 

Eu mi-aș dori de la acest program de digitalizare altceva. Mi-aș dori ca eu, ca medic de familie, să pot ridica toate datele pe care le culeg în cabinet, într-un cloud, din care toate instituțiile să își ia ceea ce au nevoie. 

Adică să nu fie nevoie să fac eu o selecție a datelor care trebuie trimise către CNAS, către DSP, către oricare altă autoritate care este interesată în ceea ce privește cunoașterea informației de sănătate publică. Să sperăm că se va ajunge acolo.

Și mai este un lucru foarte important. Da, în acest moment SIUI-ul care ne-a ajutat să evităm aceste drumuri la CNAS, ei bine, în acest moment se află într-o fază în care, trebuie să recunoaștem, este depășit.

Este depășit, avem probleme foarte mari de funcționare, elemente care pe de o parte atrag foarte multă tensiune la ușa cabinetelor noastre, gândiți-vă la oamenii care așteaptă ore în șir ca noi să putem să interogăm o bază de date care nu funcționează.

Am avut situații în care am dat rețete off-line, adică fără să pot verifica dacă aveau calitatea de asigurat și mi s-au întors ulterior ca fiind persoane neasigurate.

Gândiți-vă că în această situație noi nu suntem protejați, noi, ca medici, dimpotrivă. Suntem responsabili din punct de vedere contractual și atunci, este cât se poate pe deplin justificată reticența colegilor mei de a folosi acest SIUI doar în sistem off-line, fără a putea să interogăm calitatea de asigurat astfel încât să ne asigurăm că la momentul la care eliberăm acea rețetă, pacientul merită și are aceste drepturi”, a mai spus dr. Gindrovel Dumitra.

Responsabilitățile medicilor de familie în raport cu CNAS

”Și am atins în acest moment un subiect delicat. Sper ca, iarăși, noul sistem informatic să mai aducă un lucru foarte important. 

Vedeți, discutăm acum despre responsabilitatea medicului. Dar ce treabă are medicul cu această responsabilitate? Eu, ca medic, trebuie să am o singură responsabilitate.

Să fac o consultație care să ducă la niște concluzii corecte, să indic un tratament pe care pacientul trebuie să îl urmeze în întregime. Și medicamente compensate, și medicamente necompensate. Și medicamente care se compensează mai bine, adică sunt pe lista A, cât și medicamente care sunt pe lista B. Să acord această rețetă electronică și persoanei care are are handicap, și persoanei care este elev, student,  sau persoanei care are altă categorie de aduce după sine beneficii suplimentare.

Ei bine, de ce se menține în continuare la medicul de familie și la medicul de specialitate această responsabilitate? În condițiile în care încă avem un sistem informatic care funcționează și care ne spune care este calitatea de asigurat?

Asta este o problemă foarte delicată. În acest moment se păstrează în relația contractuală pe care noi o avem cu CNAS responsabilități care privesc exclusiv relația CNAS-asigurat.

Și, într-un fel sau altul, absența unui contract între CNAS și asigurat poate că este elementul care determină interpunerea furnizorilor de servicii medicale în acest lanț. Sper ca noul sistem informatic să facă și acest lucru. Adică eu să pot prescrie doar  rețeta de care are nevoie și mai departe să meargă la farmacie și în cazul în care are dreptul să primească 100% gratuit, pentru că are o încadrare de handicap, acest lucru trebuie să îl facă sistemul integrat unic informatic, și nu eu ca medic”, a concluzionat dr. Gindrovel Dumitra, reprezentat al Societății Naționale a Medicilor d Familie. 

Vezi și: Monica Odagiu, accident. Gindrovel Dumitra, comparație: O dovadă extraordinară! La fel se întâmplă și în cazul medicilor

Mai multe în video:

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
pixel