Primele semne ale amorțelii emoționale. Ce să faci dacă te simți detașat de lume și de propriile sentimente

amorteala emoționale Foto: Freepik @rawpixel.com
Descoperă cum recunoști cauzele și simptomele detașării emoționale și când să consulți un medic.

Amorțeala emoțională este o afecțiune în care indivizii au răspunsuri emoționale limitate atât la evenimentele interne, cât și la cele externe. Aceasta poate duce la sentimente de goliciune, izolare sau deconectare de lume. Fiecare persoană poate să experimenteze amorțeala emoțională în mod diferit, unele simțindu-se limitate în răspunsurile lor la evenimente la care obișnuiau să reacționeze, în timp ce altele pot experimenta emoții fără a le exprima în exterior.

Acest lucru poate face ca relaționarea cu ceilalți să fie mai dificilă. Alte semne ale amorțelii emoționale includ energia și motivația scăzută persistentă, indiferența față de cei la care obișnuiați să țineți, un sentiment de insignifianță, detașarea de sine și de viață, afectivitate plată, dificultăți în recunoașterea emoțiilor și lipsa expresiilor faciale care să reflecte sentimentele.

Este important de reținut că nu toată lumea experimentează amorțeala emoțională în același mod și că aceasta poate fi un simptom al unei afecțiuni medicale sau un efect secundar al anumitor medicamente.

Citește și: Cum poți să controlezi starea de furie în momentele tensionante. Tehnici și exerciții pentru gestionarea furiei

Cauze

Amorțeala emoțională poate fi cauzată de diverși factori, inclusiv depresie și anxietate, niveluri ridicate de cortizol, tulburare de stres post-traumatic (PTSD), efecte secundare ale medicamentelor, tulburare de depersonalizare-derealizare și oboseală fizică cronică și epuizare.

Depresia și anxietatea sunt cele mai frecvente cauze, potrivit Healthline, dar alți factori includ nivelurile ridicate de cortizol, PTSD și efectele secundare ale medicamentelor.

Inhibitorii selectivi ai recaptării serotoninei (SSRI) afectează nivelurile de serotonină din creier, ceea ce ar putea, de asemenea, să modifice nivelurile de dopamină. Deși majoritatea datelor sunt anecdotice, o evaluare a studiilor din 2021 indică faptul că acest lucru ar putea ajuta la explicarea motivelor pentru care administrarea anumitor medicamente ar putea provoca amorțeală emoțională.

Tulburarea de depersonalizare-derealizare poate provoca, de asemenea, amorțeală în minte sau în corp, alături de oboseala fizică cronică.

Vezi și: Motivele pentru care un stil de viață activ poate preveni demența. Alegerile care influențează funcția cognitivă

Foto: Freepik @rawpixel.com

Tratament

Amorțeala emoțională este o stare temporară care poate dura de la câteva ore la câteva zile. Tratamentul oferă o ameliorare imediată și pe termen lung. Primul pas este identificarea cauzei care stă la baza acestei afecțiuni, care poate fi făcută de un psihiatru. Acesta se poate interesa cu privire la medicamentele actuale și anterioare, precum și la alte simptome. Dacă se suspectează că un medicament este implicat, acesta poate schimba tipul sau pot ajusta doza.

Opțiuni de ameliorare imediată

Pentru a face față stresului emoțional, solicită o programare la un specialist în sănătate mintală care îți poate oferi tehnici de adaptare, care îți poate prescrie medicamente sau îți poate oferi terapie prin discuții. Antidepresivele pot avea nevoie de până la 6 săptămâni pentru a începe să funcționeze, dar medicamentele împotriva anxietății, cum ar fi benzodiazepinele sau beta-blocantele, pot fi prescrise pentru o perioadă scurtă de timp.

Poți mereu să te întorci la sistemul tău de sprijin, chiar dacă este greu să stabilești conexiuni cu alte persoane. Fă exerciții fizice în mod regulat, cum ar fi alergarea, înotul, yoga sau cursuri de kickboxing, pentru a elibera endorfine și substanțe chimice care te fac să te simți bine. Obținerea a 7-9 ore de somn de calitate în fiecare noapte poate crește concentrarea, motivația și îmbunătăți bunăstarea generală.

Opțiuni de îngrijire pe termen lung

Pentru a trata și a preveni amorțeala emoțională, o dietă echilibrată, bogată în alimente bogate în nutrienți, cum ar fi peștele gras, fructele și legumele proaspete, poate îmbunătăți reglarea stării de spirit.

Tehnicile de gestionare a stresului, cum ar fi meditația sau mindfulness, pot ajuta la reducerea producției de hormoni de stres și pot acționa asupra emoțiilor. Exercițiile regulate de autocunoaștere pot ajuta la redescoperirea emoțiilor și la conectarea cu lumea.

Acestea fiind spuse, amorțeala emoțională este o experiență temporară care afectează capacitatea de a exprima și de a trăi emoțiile. Ea poate fi cauzată de efectele secundare ale medicamentelor sau de simptomele tulburărilor de sănătate mintală.

Tratamentul poate ajuta la diminuarea amorțelii emoționale și a altor simptome. Colaborarea cu un psiholog poate ajuta la reducerea decalajelor și te poate aduce mai aproape de a-ți simți sentimentele. Abordarea cauzei care stă la baza afecțiunii poate oferi ușurare în majoritatea cazurilor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

alimente calciu foto:freepik@yarunivstudio
EXCLUSIV
Cele mai bune surse de calciu. Alina Epure: Eliminarea nu este o soluție

Crossuri externe

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
pixel