De ce este bine să avem un somn de calitate. Bulescu: Multă lume nu consideră o necesitate și nicio prioritate

de ce este bine sa avem un somn de calitate. FOTO: Freepik
”Somnul este esențial pentru sănătate” este sloganul Zilei Mondiale a Somnului, eveniment marcat în acest an în 17 martie.

Specialiștii recomandă ca un adult să aibă 7-8 ore de somn pe noapte, dar acesta să fie unul calitativ, astfel încât organismul să se refacă, somnul fiind foarte important și pentru sănătatea creierului.

De altfel, sloganul din acest an al Zilei Mondiale a Somnului, ce este marcată în fiecare an, în ziua de vineri a celei de-a doua săptămâni întregi a lunii martie, este ”Somnul este esențial pentru sănătate”.

Scopul acestei zile este de a sublinia importanța pe care un somn odihnitor și suficient o are asupra sănătății mintale și fizice, precum și pentru sporirea calității vieții. Și, în același timp, atrage atenția cu privire la impactul pe care tulburările de somn îl au asupra oamenilor și a societății, notează Agerpres, citând World Sleep Day.

”Somnul de calitate este destul de greu de definit, poate un pic mai filozofic, dar în principiu este somnul care ne face să ne simțim odihniți a doua zi.

Dacă avem un somn chinuit, în sensul că ne trezim de multe ori, este posibil să avem o problemă de somn, fie că e respiratorie, fie că e non-respiratorie.

Dar de cele mai multe ori se trezesc din somn fie cei care au diferite forme de insomnie, fie cei care au o oprire a respirației și atunci  se trezesc, cu senzație de sufocare sau se trezesc, pur și simplu, și nu își dau seama”, a declarat dr. Ioan Bulescu, medic specialist ORL, cu competențe în somnologie, la Vorbește lumea de la Pro TV.

Potrivit medicului, tulburările de somn pot fi cauzate și de stresul cotidian, care se manifestă prin coșmaruri.

Vezi și: Boala Parkinson, cauzată de o substanță de la curățătoria chimică. Cercetători, avertisment: Timpul dintre expunere și debutul bolii poate fi de zeci de ani

Lipsa de somn, efecte asupra sănătății

În ceea ce privește efectele pe care le resimțim ca urmare a lipsei de somn, medicul susține că acestea pot varia în funcție de cât de mare este această lipsă de somn, adică o noapte sau două în care nu am dormit sau cea pe termen lung.

”Lipsa acută de somn dă probleme în timpul zilei, ne simțim mai obosiți, ne scade randamentul, ne scade puterea de concentrare și suntem supuși sau expuși la a face unele accidente, în timpul muncii sau mai ales în timpul șofatului, astea ar fi pe perioade scurte.

Pe perioade lungi, sunt studii serioase care dovedesc că lipsa de somn și lipsa somnului de cel puțin 7 ore, la adulți, duce la probleme cardiovasculare de diferite feluri, neurologice, metabolice și așa mai departe”, a mai spus medicul.

Vezi și: Sindromul halatului alb, anxietatea din fața medicului: simptome și riscuri. Tudor Ciuhodaru: Oamenii au așteptări mari și multe întrebări. Neîncrederea în sistem este la nivel maxim

Cum obținem un somn de calitate

Pentru a obține un somn de calitate, specialistul ORL afirmă că trebuie să pornim de la un principiu important și anume de a considera somnul o prioritate pentru sănătatea noastră, fizică, mintală și emoțională.

”Multă lume nu consideră somnul o necesitate și nicio prioritate. Ar trebui să considere ca fiind o prioritate la fel ca alimentația și la fel ca viața sănătoasă despre care se tot vorbește.

Somnul, dacă stăm și ne gândim, dormim cam o treime din viață și atunci ar trebui ca acea treime din viață să o dormim bine.

Ce putem să facem însă este ca în primul rând să urmăm niște reguli simple în timpul zilei sau în a doua jumătate a zilei ca să putem adormi ușor.

Sunt așa numitele reguli de igiena somnului. De exemplu, una dintre ele este să ne fixăm o oră de somn și o oră de trezire. În principiu nu ținem cont de vârstă când fixăm ora de somn, dar când suntem mai tineri avem mai multă energie, lipsa somnului nu ne afectează atât de tare și atât de mult și atunci putem să pierdem nopțile să dormim peste zi, din bucăți”, a mai spus medicul, adăugând că nu există și o oră recomandată în acest sens, dar că ”ideal ar fi să ne culcăm cel târziu la ora 11 ca să ne trezim pe la 6-7, făcând orele normale de somn”.

Astfel, pe lângă stabilirea orelor de culcare și de trezire, în regulile de igienă a somnului sunt incluse și:

- setarea unui program de somn de care să ne ținem

- să ne ferim de substanțele carene dau energie în exces

- să avem grijă la alimentație, mai ales în a doua parte a zilei, adică să nu avem cea mai copioasă masă seara

- să ne detașăm de cotidian cu cel puțin oră

- să facem activitate fizică, dar nu chiar înainte de ora de culcare.

5 obiceiuri sănătoase pentru un somn bun și o viață mai lungă

Într-un studiu recent, la care au fost folosite datele a peste 172.000 de persoane, care au participat la un sondaj al Institutului de sănătate, între anii 2013 și 2018, au fost identificate cele cinci obiceiuri sănătoase care ne pot prelungi speranța de viață cu până la cinci ani. Acestea sunt:

- să dormi 7-8 ore de somn în fiecare noapte

- să adormi ușor în majoritatea nopților

- să rămâi adormit în majoritatea nopților

- să vă treziți odihnit în majoritatea dimineților

- să nu utilizați somnifere, notează Healthline.

Sondajul anual realizat de către Centrul de Control și Prevenție al Bolilor au inclus întrebări despre somn și obiceiuri legate de somn, iar după cei patru ani de studiu, cercetătorii care au folosit aceste date au putut identifica pacienții care au decedat, realizând astfel legătura dintre somnul de slabă calitate și riscul de moarte prematură. Citește mai departe AICI.

Vezi și: Depresia post-partum la bărbați și refugiile sale. Acestea pot da dependență, iar cea mai frecventă este cea de muncă. Leca: Bărbații au nevoie de validare

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Cele 5 tipuri de relații și efectul lor 
Raed Arafat - FOTO: Crișan Andreescu / DC Media Group
EXCLUSIV
Soluţii pentru un zâmbet natural şi strălucitor

Crossuri externe

pixel