Beneficiile vitaminei K - de la coagularea sângelui la sănătatea cognitivă. Pătrunjelul și spanacul, sursele cele mai importante
28 iul 2022, 22:39

Beneficiile vitaminei K - FOTO: Freepik @timolina
Care este doza zilnică recomandată de vitamina K, de unde o putem procura și care sunt riscurile carenței acestei vitamine.

Vitamina K reprezintă un grup de vitamine liposolubile care contribuie la câteva procese foarte importante ale organismului: coagularea sângelui, metabolismul osos, reglarea nivelului de calciu din sânge și prevenirea calcifierii vaselor de sânge, fapt care va reduce riscul de boli cardiovasculare.

Organismul are nevoie de această vitamină pentru a produce protrombină, o proteină și un factor de coagulare care este important în coagularea sângelui și în metabolismul osos.

Potrivit Medical News Today, deși deficiența de vitamina K este rară, în cazurile severe aceasta poate crește timpul de coagulare, fapt care duce la hemoragie și sângerare excesivă, iar cei mai predispuși sunt nou-născuții și persoanele cu malabsorbție cauzată, de exemplu, de fibroza chistică, sindromul de intestin scurt, colita ulcerativă sau boala celiacă.

În mod normal, bebelușii primesc o injecție cu vitamina K, pentru a-i proteja de sângerările de la nivelul craniului, sângerări care ar putea să le fie fatale.

De unde ne putem lua doza de vitamina K

Vitamina K1 (filochinona) provine din plante - legume cu frunze verzi, uleiuri vegetale și unele fructe, acesta fiind principalul tip de vitamina K din alimentație. O sursă mai puțin importantă este vitamina K2 (menaquinona), care se găsește în unele alimente de origine animală - carne roșie, ouă, și fermentate - lactate.

Aportul adecvat recomandat pentru vitamina K depinde de vârstă și sex. Astfel, femeile de peste 19 ani ar trebui să consume 90 de micrograme pe zi, în timp ce bărbaților le este recomandat consumul de 120 micrograme pe zi.

Iată câteva exemple de surse alimentare care conțin vitamina K:

- o cană de spanac crud conține 145 mcg

- 10 fire de pătrunjel conțin 90 micrograme (mcg)

- o lingură de ulei de soia conține 25 mcg

- 85 gr de natto, produs obținut din boabe de soia fermentate, conțin 850 mcg

- o jumătate de cană de struguri conține 11 mcg

- un ou fiert tare conține 4 mcg.

5 legume benefice pentru controlul glicemiei. Unele dintre ele pot îmbunătăți și memoria

Care sunt beneficiile vitaminei K

Vitamina K aduce benefici organismului în diverse moduri.

Sănătatea oaselor. Se pare că există o corelație între aportul scăzut de vitamina K și osteoporoză. Mai multe studii au sugerat că vitamina K susține menținerea oaselor puternice, îmbunătățește densitatea osoasă și scade riscul de fracturi.

Cu toate acestea, cercetările nu au confirmat acest lucru.

Diagnosticarea osteoporozei, șansa vindecării de boala ce afectează femeile

Sănătatea cognitivă. Nivelurile crescute de vitamina K în sânge au fost legate de o memorie episodică îmbunătățită la adulții în vârstă.

Într-un studiu, persoanele sănătoase cu vârsta de peste 70 de ani cu cele mai ridicate niveluri sanguine de vitamina K1 au avut cele mai bune performanțe de memorie episodică verbală.

Sănătatea inimii. Vitamina K poate ajuta la menținerea unei tensiuni arteriale mai scăzute prin prevenirea mineralizării, în cazul în care mineralele se acumulează în artere. Acest lucru permite inimii să pompeze liber sângele prin corp.

Mineralizarea apare în mod natural odată cu vârsta și este un factor de risc major pentru bolile de inimă. S-a demonstrat, de asemenea, că un aport adecvat de vitamina K reduce riscul de accident vascular cerebral.

Cum se manifestă carența de vitamina K

Așa cum am menționat anterior, carența de vitamina K, la adulți, este una rară. Cu toate acestea, poate să apară la persoanele:

- cu boli de ficat, printre care ciroza;

- cu boala Crohn sau boala celiacă;

- care au fost supuse unei intervenții chirurgicale bariatrice.

Deficitul de vitamina K se manifestă în primul rând prin hemoragie excesivă. De altfel, trebuie precizat că sângerarea poate apărea chiar dacă nu v-ați tăiat sau rănit. În plus, este evident faptul că o persoană se confruntă cu o astfel de situație dacă:

- dezvoltă vânătăi ușoare;

- dezvoltă mici cheaguri de sânge sub unghii;

- dezvoltă sângerări la nivelul membranelor mucoase din interiorul corpului;

- elimină materii fecale de culoare negru închis (asemănător cărbunelui), însoțite parțial de sânge.

DE CE apar vânătăile și cum putem scăpa ușor de ele. Pot fi SEMNUL unor afecțiuni

Riscurile unei surplus de vitamina K

Deși nu a fost stabilită o limită superioară tolerabilă pentru vitamina K, administrarea oricărui supliment poate duce la toxicitate, deoarece vitamina K poate interacționa cu multe dintre medicamentele obișnuite, inclusiv cu anticoagulantele, anticonvulsivantele, antibioticele, medicamentele pentru scăderea colesterolului sau cele pentru scăderea în greutate.

Creșterea sau scăderea bruscă a aportului de vitamina K poate interfera cu efectele acestor medicamente, astfel că menținerea unui aport de vitamina K constant de la o zi la alta poate preveni aceste probleme.

Superalimentul cu beneficii uriașe pentru sănătate. Cristiano Ronaldo, Benzema și Messi îl au în dieta lor

Activitatea fizică a unui sportiv este cu mult mai solicitantă decât a oamenilor de rând, motiv pentru care este acordată o atenție suplimentară dietei pe care aceștia o au, cu vârfuri de randament în funcție de competițiile la care participă. Cât îi privește pe fotbaliști, trei dintre cei mai titrați, toți cu vârste de peste 30 de ani, Ronaldo, Benzema și Messi, au un element comun în dieta lor, potrivit sport.es, citat de Digisport. Acesta este un aliment considerat ”planta minune”, un ”superaliment”, căci le oferă mare parte din aportul de proteine necesar unui efort fizic susținut.

”Spirulina este un aliment foarte neobișnuit în dieta noastră mediteraneană. Cu toate acestea, poate fi găsit în unele supermarketuri. Dieta fotbaliștilor este extrem de solicitantă. Pentru a-și extinde cariera scurtă, trebuie să aibă mare grijă de ei înșiși din punct de vedere fizic și să mențină regimuri incredibil de stricte și rutine alimentare.

În acest fel își pot prelungi perioada de activitate în sport. Astfel, vedem cum jucători de 34 de ani, precum Benzema, rămân în frunte la o vârstă destul de înaintată pentru acest sport. Cristiano Ronaldo este un alt exemplu al modului în care jucătorii au grijă de ei înșiși pentru a rămâne la cel mai înalt nivel. Acesta are în comun cu francezul și cu Leo Messi un aliment rar întâlnit.

Este nici mai mult, nici mai puțin decât o algă, un superaliment care oferă o cantitate incredibilă de proteine, mult mai mult decât carnea, peștele sau orice legumă.

Cu o cantitate mică de alge puteți obține o mulțime de proteine, ceea ce permite organismului să sintetizeze mai bine proteinele din alte surse, cum ar fi carnea. În plus, include o cantitate mare de Omega-3, vitamine, antioxidanți (care previn oxidarea celulelor, deci și cancerul) și are beneficii nesfârșite.

Exista multe tipuri de alge, spirulina fiind cea cu cele mai multe proteine, dar de mare valoare este si chlorella, o algă de apă dulce, care ajuta foarte mult în dietele de tip detox”, notează Digisport, citând sport.es. Citește mai departe AICI.

Vezi și: Prazul, sursă de vitamina K. Poate preveni diabetul

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Ştiri Recomandate

Crossuri externe

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?