Dr Adrian Bot, cum a ajuns un român cercetător în SUA. A descoperit un tratament pentru limfom

Prof dr Adrian Bot. Foto: DC Medical
EXCLUSIV
Profesor doctor Adrian Bot este cel care a inventat imunoterapia pentru limfomul malign. El a povestit, EXCLUSIV la DC Medical, cum a ajuns de la simplu absolvent al Facultății de Medicină din Timișoara, un cercetător de talie mondială.

Invitat în la Interviurile DC Medical, prof dr Adrian Bot a povestit cum a ajuns în Statele Unite ale Americii și cum a reușit să se afirme în domeniul cercetării în biotehnologie. De asemenea, a explicat și cum fucționează imunoterapia pentru limfomul malign, tratament care în 2017 a fost aprobat de FDA, în SUA, iar în 2018, a fost aprobat și în Uniunea Europeană.

Absolvent al Universității de Medicină și Farmacie din Timișoara, iar în 1994 a emigrat în SUA, unde și-a luat doctoratul în medicină și științe biomedicale, la New York University – Mount Sinai School of Medicine.

„Am dat două examene. Un examen care mi-a permis să intru la doctorat și un examen a fost de limba engleză. Patru ani mi-am făcut doctoratul în imunologie, la New York, cu specialitatea «genetic vaccins», care a fost prima etapă în lupta mea personală cu cancerul, ca cercetător care a avut acest vis, de a reprograma sistemul imun, de a putea să crească eficacitatea celulor imunitare împotriva celulelor canceroase”, a povestit cercetătorul.

Între anii 1998-2002 a lucrat în San Diego, la unul dintre cele mai mari centre de biotehnologie.

Între 2002 şi 2011, Adrian Bot şi-a continuat cariera în regiunea Los Angeles, la compania MannKind Corporation, unde a ajuns vicepreședinte, conducând Divizia de cercetare și dezvoltare de noi vaccinuri împotriva cancerului.

„Următoarea etapă a fost crearea unor imunpoterapii împotriva cancerului, care au avut capabilitatea să reducă tumorile inițiale la un nivel la care puteau să fie tratate prin metode convenționale. Acest tratament are rezultate incredibile în limfom malign, unul din doi pacienți fiind vindecați după o singură ședință. El a explicat pas cu pas cum a ajuns acolo.

„În urmă cu 10 ani însă au început să apară descoperiri fundamentale în cancer și imunologie, care au dos la primul val de terapii genetice, cu o capabilitate extraordinară de a induce răspuns durabil în pacienți cu boli refractare, limfom sau leucemie refractară la metodele convenționale. Acest lucru a dus la primele aprobări istorice în SUA, primele terapii celulare gentice împotriva cancerului. Una dezvoltată de o companie elevețiană împotriva leucemiei la copii și una dezvoltată de compania noastră împotriva limfomului malign la adulți”, a detaliat el.

Evoluție într-o companie start up

Asta a fost posibil după ce, în 2011, a fost cooptat ca vicepreședinte pentru medicină translațională în conducerea Kite Pharma, din Los Angeles (parte a companiei Gilead), care a dezvoltat o tehnologie superioară de programare genetică a sistemului imunitar.

Compania avea doar trei oameni în momentul acela. „Era o companie mică, în 2011 avea doar trei oameni, eu am ocupat poziția de chief scientific officer pentru doi ani, înainte de a construi o parte din Research dDevelopment, în momentul în care am devenit publici. (...) am făcut parte di  echipa de management al firmei respective, când a fost fondată. (...) Deci am avut șansa incredibilă să lucrez la construirea unei companii start up, în domeniul biotehnologiei în SUA, la a o aduce împreună cu colegii mei la nivel de companei publică în 2014, a dezvolta prima terapie genetică împotriva limfomului malign aprobat în Statele Unite în 2017, în UE în 2018 și a dezvolta o organizație globală în cercetare dezvoltare, translation medicine, care acum dezvoltă mai mult de 10 terapii”, a mai precizat el.

Ce însemană aceast terapie pentru limfom malign și cu cât prelungește viața pacienților, aflați în video:

Youtube video image