Decesele cauzate de accidentele rutiere, îngrijorătoare. OMS: Viitorul mobilității ar trebui să promoveze sănătatea și bunăstarea

decesele cauzate de accidentele rutiere - FOTO: Freepick
Decesele cauzate de accidentele rutiere provoacă îngrijorare la nivel global.

Decesele cauzate de accidentele rutiere pot fi evitate. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) salută declarația politică care urmează să fie adoptată de statele membre în cadrul reuniunii la nivel înalt a Adunării Generale a ONU privind siguranța rutieră globală. Acesta se angajează să reducă decesele și vătămările cauzate de accidentele rutiere cu 50 % până în 2030, o etapă importantă pentru siguranța rutieră și mobilitatea durabilă.

Siguranța rutieră, prioritară

”Siguranța rutieră afectează pe toată lumea. Pășim din casele noastre în fiecare zi pe drumuri care ne duc la locurile noastre de muncă, la școli și pentru a ne satisface nevoile zilnice vitale. Cu toate acestea, sistemele noastre de transport rămân mult prea periculoase.

Nici o moarte nu ar trebui să fie acceptabilă pe drumurile noastre. Viitorul mobilității ar trebui să promoveze sănătatea și bunăstarea, să protejeze mediul și să aducă beneficii tuturor.

Va fi nevoie de o conducere transformatoare de la cele mai înalte niveluri de guvernare pentru a acționa în conformitate cu Declarația politică pentru a transforma această viziune în realitate", a declarat dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, director general, OMS.

Vezi și: Parazitoza și chistul hidatic, bolile pe care le poți lua de la câinele tău. Romanescu: Se formează în FICAT

1,3 milioane de decese sunt cauzate de accidentele rutiere

La nivel mondial, accidentele rutiere ucid în prezent aproximativ 1,3 milioane de oameni în fiecare an – mai mult de 2 în fiecare minut, iar peste 90% au loc în țările cu venituri mici și medii. Accidentele sunt cel mai mare ucigaș al copiilor și tinerilor la nivel global.

Peste 50 de milioane de oameni au murit pe drumurile lumii de la inventarea automobilului, mai mult decât numărul de decese în Primul Război Mondial sau în unele dintre cele mai grave epidemii globale.

OMS este agenția principală pentru siguranța rutieră în cadrul Organizației Națiunilor Unite și l-a sprijinit pe președintele Adunării Generale a ONU în pregătirea acestei reuniuni la nivel înalt în colaborare cu alte agenții ale ONU.

Prin declarația, guvernele din întreaga lume se angajează să asigure conducerea și coordonarea la cel mai înalt nivel de guvernare pentru a se asigura că toate părțile societății sunt incluse pentru a acționa în domeniul siguranței rutiere și se angajează să stimuleze politicile și acțiunile de reducere a deceselor și a vătămărilor. Declarația solicită elaborarea și finanțarea unor planuri naționale și locale cu obiective și finanțări clare.

"Numărul deceselor cauzate de accidentele rutiere aduce nenumărate vieți și costă în jur de 3% din PIB în fiecare an. Acesta este un preț inacceptabil de plătit pentru mobilitate.

Plasarea siguranței în centrul sistemelor noastre de mobilitate este un imperativ urgent în materie de sănătate, economie și morală. Să lucrăm împreună pentru a extinde ceea ce funcționează, pentru a salva vieți și pentru a construi străzi pentru viață", notează dr. Etienne Krug, directorul Departamentului pentru Factorii Sociali ai Sănătății, OMS.

În septembrie 2020, Adunarea Generală a ONU a adoptat o rezoluție pentru a proclama Deceniul de acțiune pentru siguranța rutieră 2021-2030. OMS și comisiile regionale ale ONU, în cooperare cu alți parteneri din cadrul colaborării ONU în domeniul siguranței rutiere, au elaborat un plan global pentru deceniul de acțiune, care a fost lansat în octombrie 2021. 

Planul solicită îmbunătățiri continue în ceea ce privește proiectarea drumurilor și a vehiculelor, îmbunătățirea legilor și aplicarea legii, precum și furnizarea de asistență de urgență în timp util și care să salveze vieți pentru răniți. În plus, promovează moduri de transport sănătoase și ecologice.

Acesta subliniază, de asemenea, că responsabilitatea pentru siguranța rutieră depășește cu mult sănătatea și transportul. Urbaniștii și inginerii trebuie să acorde prioritate siguranței ca valoare de bază în toate infrastructurile de transport, în timp ce întreprinderile pot influența și contribui la consolidarea siguranței rutiere prin aplicarea principiilor siguranței pe primul loc în toate lanțurile lor valorice.

Vezi și: Ficatul gras, boala "la modă" din cauza DIETEI. Dragoș Romanescu, despre tratament: Un ficat gras, cirotic, se regenerează GREU

Victimele accidentelor, despăgubite în funcție de leziuni. Cât PLĂTEȘTI dacă faci accident. Vezi AICI codul leziunilor și AMENDA

Printr-un ordin comun, emis de Ministerul Sănătăţii şi Autoritatea de Supraveghere Financiară, victimele accidentelor rutiere sau, după caz, supravieţuitorii lor, vor putea primi despăgubiri. 

Despăgubirea la care au dreptul, pe cale amiabilă, de la firma de asigurare RCA a şoferului vinovat se stabileşte pe baza unui punctaj care reflectă gravitatea traumatismelor suferite de victimă în urma accidentării.

Legea nr. 132/2017, articolul 22, alineatul (5) litera a) a intrat în vigoare la 12 iulie 2017, la o lună de la data publicării sale în Monitorul Oficial. Lista punctajelor a fost reglementată la cinci ani de la intrarea în vigoare a Legii 132.

În cazul vătămării sănătății și integrității corporale a persoanelor, calculul punctajului traumatologic se realizează contracost la cererea persoanei prejudiciate, a asigurătorului RCA, a BAAR sau Fondului de Garantare a Asiguraților, denumit în continuare FGA, de către medici experți evaluatori.

Citește mai departe AICI

Ce să faci în caz de accident rutier. Primele măsuri de prim-ajutor. Ține minte metoda privește, simte, ascultă respirația

România este pe primul loc la numărul de decese cauzate de accidente rutiere.

Tocmai pentru că se întâmplă multe accidente, medicul Raluca Popescu spune cum ar trebui să intervenim până la sosirea echipajelor de urgență.

"Este foarte important atunci când suntem martorii unui accident auto să ne asigurăm că putem acționa în condiții de maximă siguranță, astfel încât să nu devenim noi înșine victime și să îngreunăm situația salvatorilor, să facem mai multe victime decât sunt deja.

Și atunci, siguranța salvatorului trebuie să fie, mereu, pe primul loc. Ne asigurăm că putem să traversăm până la mașina care a fost accidentată sau până la pietonul care a fost lovit de mașină sau până la situația în sine.

Până la apelul la ambulanță este important să facem o analiză a situației, astfel încât să știm ce să spunem atunci când sunăm.

Au fost foarte multe situații în care, în accidente grave cu mai multe mașini implicate și cu multe victime, cineva a sunat și a chemat o ambulanță. În momentul în care ajunge o ambulanță la locul situației, ea poate să transporte o victimă, ceea ce nu ne ajută atunci când sunt 5-6 persoane rănite cu gravitate mare.

Citește mai departe AICI 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Ştiri Recomandate

Crossuri externe

pixel