Câtă SARE putem mânca pe zi. Cătălina Arsenescu Georgescu, avertisment: Noi consumăm o lingură. Învățați copiii să nu mai pună solnița pe masă
28 iun 2022, 23:19

Câtă SARE putem mânca pe zi. Cătălina Arsenescu Georgescu - Foto: Freepick @id.food
EXCLUSIV
Prof. univ. dr. Cătălina Arsenescu Georgescu ne-a vorbit despre cantitatea de sare pe care o putem mânca pe zi.

Un studiu de acum câțiva ani arăta că românii consumă zilnic o cantitate de 2-3 ori mai mare de sare decât cea recomandată de Organizația Mondială a Sănătății (OMS).

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a atras atenția că din ce în ce mai multă lume mănâncă tot mai sărat și chiar dacă aportul zilnic recomandat este de 5 g, majoritatea oamenilor consumă de două ori mai mult.

Atunci Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor solicită eliminarea restricţiei legale de comercializare a sării neiodate în magazine, deoarece administrarea sării iodate în alimentaţie trebuie realizată numai în baza unei reţete prescrise de către medicul endocrinolog.

"Țările nordice au o speranța de viață medie de peste 80 - 85 de ani. Noi suntem pe la 70 - 75 de ani, cu o diferență femei - bărbați, care din păcate dezavantajează bărbații"

 

"Mă laud cu o experiență bogată, una care-ți dă cele două fațete: bucuria și plăcerea de a face ce-ți plac și insatisfacția că nu ai rezultatele pe măsura dorințelor. Și atunci, de ce nu este bine?

Vârsta noastră reală este vârsta vaselor, dar noi putem să manageriem această vârstă a vaselor, pentru că greșelile le facem noi cu bună știință. Toate progresele pe care nu le putem nega sunt progrese foarte mari, care au dus la o creștere a speranței de viață, cu ani buni, 5 - 10 ani. Țările nordice au o speranța de viață medie de peste 80 - 85 de ani.

Unde suntem noi? Noi suntem pe la 70 - 75 de ani, cu o diferență femei - bărbați, care din păcate dezavantajează bărbații. De ce greșim, unde greșim, de ce este această diferență semnificativă? Pentru că progresele în lumea medicală se întâmplă peste tot. Ne luptăm pentru această speranță de viață, dar ce valoare are dacă nu avem o calitate a vieții pe măsură. Calitatea vieții înseamnă cât te poți bucura din tot ceea ce înseamnă o viață frumoasă, dar lucrurile acestea le limităm noi înșine.

Sunt niște factori de risc tradiționali, dar câștigați, pe care noi i-am putea influența. Nu o să influențăm vârsta, genul sau factorul genetic, dar fumatul, diabetul zaharat, hipertensiunea arterială.... lucrurile acestea le putem influența și aici intervine educația medicală care trebuie să crească și să înceapă chiar din școală. Nu este vorbă în vânt și nu este nimic în plus. Educația sanitară, medicală, direcționată, trebuie să existe încă din școală", a declarat Prof. Univ. Dr. Cătălina Arsenescu Georgescu, Universitatea de Medicina și Farmacie ”Gr.T.Popa”, Iași, în exclusivitate pentru DC Medical, în cadrul dezbaterii "Știi cât mai are de trăit inima ta?". 

Taxe pentru zahăr, sucuri și tutun. Ar trebui suprataxat și consumul de sare și grăsimi? Câtă sare și câte grăsimi putem consuma

 

"Să taxăm sarea... știți, noi, în mod normal, ar trebui să avem un consum de sare obișnuit, adică mai puțin de o linguriță. Știți cât se consumă? Noi consumăm o lingură de sare.

Deci gândiți-vă care e diferența. Ajung la educația sanitară, medicală și copiii să învețe încă din familie să nu mai pună solnița pe masă, să nu mai adauge în mâncare, deci să facă niște gesturi... pentru că ce copiii văd la părinți, asta vor face și ei. Dacă părintele fumează, aceleași gesturi le vor mima și copiii la prima ocazie, întâi de curiozitate, apoi de consecvență.

Dacă părintele este sedentar, așa va fi și copilul. Iată de ce insist asupra necesității educației sanitare în familii și școală. La școală lucrurile se pot corecta foarte bine. (...)

Toate fast-food-urile sunt la îndemâna copiilor, toate abundă. În orice oraș civilizat găsim aceste plăceri mai frecvent decât am vrea. E bucuria copiilor, e bucuria părinților de a le oferi copiilor. Iată că și aceste "plăceri" ne aduc rău. De ce permitem? De ce susținem aceste târguri care sunt nesănătoase? 

Putem interveni inclusiv ca permisiunea pentru fumat să fie cât se poate de limitată. Sunt lucruri care există, dar le aplicăm?", a mai spus Cătălina Arsenescu Georgescu.

Cum ni se bagă IOD-ul pe gât, fără să ne dăm seama. Alimentele bogate în iod și efectele asupra sănătății

 

Cu toate acestea în anul 2002, printr-o Hotărâre de Guvern, s-a decis obligativitatea folosirii sării iodate atât pentru consumul uman, cât și în hrana animalelor. 

Decizia de atunci a adus problemele de acum.

Studile au arătat că acest consum ridicat de sare iodată explică și numărul enorm al persoanelor hipertensive, adică circa 40% din populația adultă a României, dar și numărul mare de decese provocate de bolile cardiovasculare și atacurile cerebrale.

"Sarea, din păcate, a fost transformată dintr-un condiment folosit zilnic în alimentaţia noastră într-un medicament printr-o măsură legală intrată în vigoare în anul 2002.

Sarea iodată ar trebui să fie excepţia şi nu regula. Nu putem pleca, în aplicarea acestei măsuri de aditivare obligatorie a sării, de la premisa că toţi cei 20 de milioane de consumatori au probleme cu asimilarea iodului. Majoritatea covârşitoare a consumatorilor nu realizează pericolele la care se expun prin consumarea zilnică a sării iodate. Administrarea sării iodate în alimentaţie trebuie realizată numai în baza unei reţete prescrise de către medicul endocrinolog. Având în vedere că se încalcă un drept fundamental al consumatorilor – dreptul de a alege – solicităm eliminarea restricţiei legale de comercializare a sării neiodate în micile şi marile structuri comerciale", avertiza Costel Stanciu, preşedinte APC România, în urmă cu ceva timp.

Sare iodată, efectele negative pe care le aduce sănătății:

 

Un consum ridicat de sare prezintă și un risc mai mare de boli de inimă și accidente vasculare cerebrale, afecțiuni care ucid aproximativ 3 milioane de oameni în fiecare an. 

Sarea iodata este o sare îmbogățită cu un mineral numit iod. Acesta, la fel ca sodiul, este regăsit inclusiv în fructe și legume, fără să ne dăm seama.

Și sigur, sarea este foarte importanta pentru organism, pentru că aduce un aport la transportul substanțelor nutritive spre celule, ajutând la echilibrul fluidelor și la menținerea presiunii arteriale. Cu toate acestea, dacă nu e consumată cu măsură, ea poate provoca multe probleme.

"Majoritatea oamenilor nu știu cât sodiu consumă sau nu cunosc riscurile pe care le prezintă", a spus dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, directorul general al OMS.

Sarea iodată are mai multe efecte negative pentru sănătatea noastră și duce la:

- suprasolicitarea rinichilor și a altor organe interne
- disfuncții tiroidiene la persoanele sensibile
- încetinirea proceselor metabolice și apariția obezității
- slăbirea sistemului imunitar
- cancer de tiroidă, în special cancerul papilar
- senzații permanente de cald (ce au ca efect intoleranța la cald)
- tulburări ale somnului, hipertensiune, anxietate și nervozitate
- tireotoxicoză

În plus, se pot agrava guta, diabetul zaharat, litiaza renala, precum și durerile osoase.

Se agraveaza bolile de stomac și crește riscul de apariție al depresiei sau anxietății.

Sarea iodată, beneficii pentru sănătate. Ce se întâmplă dacă ai deficit de iod

 

Sarea iodată are un rol important pentru menținerea sănătății dinților și previne și tratează constipația și oboseala.

Pe de altă parte, lipsa iodului din organism duce la apariția afecțiunilor asupra tiroidei, cel mai mare pericol al lipsei iodului din alimentație fiind așa-numită gușă endemică, care se manifestă prin mărirea glandei tiroide, fiind asociată frecvent cu hipotiroidismul.

Iodul e prezent în organism în cantități mici, dar este esențial pentru funcționarea corectă a glandei tiroide.

Organismul uman conține aproximativ 30-40mg de iod, dintre care 10mg se află în tiroidă.

Deficiențele severe de iod pot avea un impact major asupra femeilor însărcinate și a dezvoltării fătului. 

Lipsa iodului din alimentația copilului poate duce la oprirea creșterii acestuia, la apariția unor malformații fizice, a unor tulburari de vorbire sau la o dezvoltare intelectuală deficitară.

Sarea iodată vs. sarea neiodată - detaliul stă în termenul de valabilitate... și nu numai

 

"Sarea neiodată are termen de valabilitate nelimitat (8% dintre produsele analizate), în timp ce la sarea iodată termenul de valabilitate variază între 1 an și 20 de ani, în funcție de substanțele chimice adăugate în procesul de iodare a sării. În concluzie, aceste variații ale termenului de valabilitate demonstrează toxicitatea sării iodate, dată de substanțele chimice adăugate în procesul de iodare a sării", susține APC.

Din analizarea sortimentelor de sare a reieşit că în procesul de iodare a sării substanţele menţionate mai sus se regăsesc după cum urmează:
–        La 52% din tipurile de sare analizate s-a folosit iodatul de potasiu;
–        La 40% din tipurile de sare analizate s-a folosit ferocianură de potasiu;
–        La 36% din tipurile de sare analizate s-a folosit iodul;
–        La 32% din tipurile de sare analizate s-a folosit carbonatul de sodiu;
–        La 28% din tipurile de sare analizate s-a folosit iodura de potasiu;
–        La 4% din tipurile de sare analizate s-a folosit carbonat de magneziu;

În cele 25 de produse analizate s-au identificat 6 tipuri de substanţe şi aditivi alimentari, după cum urmează: iod, iodat de potasiu, iodură de potasiu, carbonat de sodiu, carbonat de magneziu şi ferocianură de potasiu, mai arată analizele APC (n.r. Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România)

Vezi mai multe în video:

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Ştiri Recomandate

9 plante și suplimente care elimină depresia

Crossuri externe

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?