Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Suplimente pentru sănătatea creierului, eficiente sau nu?
16 noi, 20:55
Suplientele pentru îmbunătățirea sănătății creierului nu au nicio dovadă a eficienței lor. Totuși, oamenii continuă să le ia și în aceste condiții. Specialiștii au explicat de ce.
Suplimente

Un sondaj recent a descoperit că aproximativ 25% dintre adulții cu vârsta peste 50 de ani iau un supliment pentru a-și îmbunătăți sănătatea creierului, cu promisiunea unei memorii sporite și a unei atenții și a unei atenții mai clare. Problema este că nu există nicio dovadă solidă că vreunul dintre ei funcționează.

„Problema principală cu toate suplimentele fără rețetă medicală este lipsa reglementărilor”, spune dr. Gad Marshall, director medical asociat la Centrul de Cercetare și Tratament Alzheimer de la Harvard-affiliated Brigham and Women's Hospital. „FDA nu supravegheaza testarea produsului sau acuratețea ingredientelor – se uită doar la suplimente care fac afirmații despre sănătate legate de tratamentul bolilor specifice.”

În ceea ce privește sănătatea creierului, acest lucru înseamnă că un producător de suplimente poate pretinde că un produs ajută la vigilență mentală sau la pierderea memoriei - dar nu că acesta protejează împotriva sau îmbunătățește demența sau boala Alzheimer. „Astfel, producătorii nu trebuie să susțină nicio afirmație că produsul lor este eficient sau chiar sigur”, spune dr. Marshall pentru Harvard Medical School.

O combinație de nutrienți

Multe suplimente cerebrale se concentrează asupra acizilor grași omega-3 (cum ar fi cei care se găsesc în uleiul de pește), vitamina E, diferite vitamine B sau diverse combinații.

Asta deoarece există dovezi puternice că anumite diete - cum ar fi dieta mediteraneană, dieta DASH și dieta MIND - pot ajuta la îmbunătățirea funcției cognitive, potrivit Dr. Marshall.

„Aceste diete conțin alimente cu cantități mari din aceste vitamine și minerale”, spune el. „Dar ceea ce nu este clar este dacă combinația de nutrienți din aceste diete este benefică, sau dacă este vorba despre anume nutrienți sau chiar anumite cantități, sau alți factori.” Cercetătorii au încercat să răspundă la aceste întrebări testând modul în care acești nutrienți individuali afectează sănătatea cognitivă. Până în prezent, studiile limitate nu au găsit dovezi care să le ajute, cu câteva excepții rare.

„Totuși, acest lucru nu înseamnă că suplimentele cerebrale nu ar putea să funcționeze”, spune dr. Marshall. „Doar că nu există prea multe dovezi din studiile clinice randomizate - standardul de aur pentru cercetare - despre vitaminele sau mineralele izolate și sănătatea creierului”.

Iată un rezumat al ceea ce a găsit știința până acum și ce înseamnă.

Acizi grași Omega-3 (ulei de pește)

Există trei tipuri de omega-3: acid eicosapentaenoic (EPA) și acid docosahexaenoic (DHA) - care se găsesc mai ales în pești grași precum somonul și macroul - și acidul alfa-linolenic (ALA), care se găsește în legumele cu frunze verzi ( Varză de Bruxelles, spanac), uleiuri vegetale (canola, soia) și nuci și semințe (nuci, alune, semințe de in).

"Corpul acoperă ALA în EPA sau DHA, dar numai în cantități mici, deci cea mai bună metodă de a obține cantități mari de EPA și DHA este consumând mai mult pește", spune Dr. Marshall.

Omega-3 ajută la construirea membranelor celulare din creier și, de asemenea, poate avea efecte antiinflamatorii și antioxidante care ar putea proteja celulele creierului.

Peștele este o bază în dietele mediteraneene și MIND, printre altele, iar studiile au descoperit o asociere între un aport mai mare de pește și un risc mai mic de declin cognitiv. Cu toate acestea, suplimentele omega-3 nu au arătat același efect. „Orice beneficiu ar fi, pare să provină dintr-un aport mai mare de pește și nu de la a lua suplimente de ulei de pește”, spune dr. Marshall.

Vitamina E

Vitamina E este un antioxidant și se crede că ajută la sănătatea creierului prin reducerea stresului oxidativ. Este singurul supliment care s-a dovedit a avea vreun beneficiu posibil.

Un studiu din 2014 în revista Nutrients a revizuit cercetările existente despre vitamina E și diverse probleme de sănătate, precum boli de inimă, accident vascular cerebral și boala Alzheimer.

Cercetătorii au descoperit că vitamina E cu doze mari poate ajuta persoanele cu demență Alzheimer ușoară până la moderată să continue să îndeplinească funcții din viața de zi cu zi pentru o perioadă scurtă de timp. Cu toate acestea, vitamina E nu împiedică boala și nu reduce alte simptome, iar dozele mari cresc riscul de accident vascular cerebral hemoragic.

Vitaminele B

Trei vitamine B sunt adesea legate de sănătatea creierului: B6, B9 (folat) și B12. Ele pot ajuta la descompunerea homocisteinei, dintre care un nivel ridicat a fost asociat cu un risc mai mare de demență și boala Alzheimer. Vitaminele B ajută, de asemenea, la producerea energiei necesare dezvoltării de noi celule ale creierului.

Cu toate acestea, majoritatea oamenilor obțin suficiente vitamine B prin dieta lor. "Este posibil să aveți nevoie de vitamine B suplimentare prin suplimente dacă aveți o deficiență sau aveți probleme pentru a absorbi suficient prin dieta dvs., dar în caz contrar, acestea nu au niciun beneficiu clar pentru sănătatea creierului", spune Dr. Marshall.

Suplimente

Rămâne deci întrebarea: fără dovezi, de ce oamenii mai cumpără suplimente pentru sănătatea creierului? „Încă există ideea că este mai ușor să iei o pastilă decât să faci schimbări de stil de viață durabile”, spune dr. Marshall.

Până când se știu mai multe, sfatul doctorului Marshall este să economisiți banii. „Investiți mai mult în a face exerciții aerobice și a urma o dietă bazată pe plante. Acestea pot ajuta cu memoria și sănătatea creierului pe termen lung mai mult decât orice supliment”.

 

sursa, aici.


Ştiri Recomandate

ANT despre transplant: Funcţionează cu succes doar în câteva unităţi sanitare
Demență, programul care îmbunătățește viața celor cu Alzheimer prin artă
Secția de Psihiatrie a Spitalului Județean Slatina, evacuată din cauza unor scurgeri de gaze
Mai multe restricții publice privind alcoolul, mai puține decese prin cancer
Aparat de Chirurgie laparoscopică la Spitalul din Dej
Exercițiile fizice: cum pot influența nivelul de oxigen din sânge
Depresia acută, cum o recunoști și cât este de periculoasă
Oameni izolați în case din cauza rujeolei, în Samoa
Comentarii