Postul poate preveni și evita toxiinfecțiile alimentare cu bacterii nocive. STUDIU

Microbiomul intestinal
Într-un studiu realizat pe cobai, cerceătorii au constat că animalele care au fost făcute să țină post înainte și după expunerea la bacteriile Salmonella enterica au avut un risc mai mic de a dezvolta o toxiinfecție.

Când oamenii sau animalele dezvoltă o toxiinfecție alimentară, își pierd adesea pofta de mâncare. Cu toate acestea, nu se știa exact dacă postul protejează o gazdă de infecție sau crește susceptibilitatea acestora la dezvoltarea unei infecții.

Dar un nou studiu realizat în laborator face lumină în această dezbatere: Postul înainte și în timpul expunerea la bacteriile Salmonella enterica protejează șoarecii să nu dezvolte o infecție completă, parțial din cauza modificărilor microbiomului intestinal al animalelor.

Noul studiu (link drect studiu) a fost publicat în PLOS Pathogens și a fost realizat de Bruce Vallance și colegii săi de la Universitatea din British Columbia, Canada.

Cercetătorii au făcut șoarecii să postească timp de 48 de ore înainte și în timpul infecției orale cu bacteriile Salmonella enterica serovar Typhimurium, o cauză comună a toxiinfecțiile de origine alimentară la oameni.

Postul a scăzut semnele infecției bacteriene comparativ cu șoarecii hrăniți în timpul expunerii, inclusiv eliminând aproape toate leziunile și inflamația țesutului intestinal care sunt rezultat al infecției.

Când animalele care au ținut post au fost hrănite pentru o zi după acest interval, a existat o creștere dramatică a numărului de bacterii și o creștere a invaziei acestora în pereții intestinali, deși inflamația asociată a fost încă atenuată în comparație cu normalul.

Rezultatele nu au fost valabile atunci când șoarecii au fost expuși la Salmonella intravenos în loc de oral, iar analizele microbiomului șoarecilor au arătat modificări semnificative asociate cu postul și protecția împotriva infecției.

Postul funcționează și la alte bacterii

Mai mult, postul nu a protejat pe deplin șoarecii fără germeni - crescuți să nu aibă un microbiom normal - de Salmonella, sugerând că o parte din protecție se datorează efectului postului asupra microbiomului. Experimentele folosind bacteriile Campylobacter jejuni au confirmat că efectul postului nu a fost limitat la Salmonella, rezultate similare fiind observate și la această expunere.

„Aceste date sugerează că postul terapeutic (sau restricția calorică) are potențialul de a modula în mod benefic boli gastrointestinale infecțioase și potențial neinfecțioase”, au concluzionat cercetătorii.

Cercetătorii au adăugat că: „Cercetările noastre subliniază rolul important pe care îl joacă alimentele în reglarea interacțiunilor dintre gazdă, agenții patogeni enterici și microbiomul intestinal. Când alimentele sunt restricționate, microbiomul pare să „sechestreze” nutrienții care rămân, împiedicând agenții patogeni să dobândească energia care le trebuie ca să infecteze gazda. Deși sunt necesare mai multe cercetări, postul sau reglarea altfel a aportului de alimente ar putea fi exploatate terapeutic pentru a modula bolile infecțioase în viitor”.