O moleculă inflamatorie ar putea fi responsabilă pentru progresia cancerului colorectal

Cercetătorii de la Universitatea Medicală din Carolina de Sud raportează în Gastroenterologie că PGE2, o moleculă de semnalizare implicată în inflamație, promovează progresia cancerului colorectal

În timp ce apariția medicamentelor de precizie și a imunoterapiei a îmbunătățit mult rezultatele pentru pacienții cu cancer colorectal, încă sunt necesare noi abordări pentru pacienții cu boală în stadiu tardiv care nu răspund la aceste terapii. Potrivit American Cancer Society, pacienții care se prezintă cu cancer colorectal în stadiul 4 au o rată de supraviețuire de cinci ani de numai 14%. Prin urmare, cercetătorii sunt interesați să găsească noi modalități de a încerca să inhibe creșterea tumorilor colorectale, notează Eurekalert.

Prostaglandin E2, sau PGE2, promovează metastazarea cancerului colorectal printr-un microARN, MIR675, au raportat cercetătorii de la Universitatea Medicală din Carolina de Sud (MUSC) într-un articol publicat online în noiembrie de Gastroenterology.

În studiul finanțat de Institutele Naționale de Sănătate, cercetătorii MUSC au arătat că șoarecii tratați cu PGE2 într-un model preclinic de cancer colorectal au avut mult mai multe leziuni metastatice la ficat și plămâni decât la șoarecii netratați. Aceste dovezi preclinice sugerează faptul că țintirea microRNA ar putea avea un potențial terapeutic.

"Inca invatam mai multe despre unele cai implicate in dezvoltarea si progresia cancerului colorectal. Cred că acesta este un exemplu în care un microARN ar putea fi vizat în mod terapeutic într-un subset de pacienți", a declarat Raymond N. DuBois, MD, Ph.D., un cercetator de cancer remarcat, decan al Colegiului de Medicina la MUSC si autor principal la articol.

Se crede că PGE2 promovează proliferarea celulelor tumorale, supraviețuirea și migrarea. Pentru a investiga modul în care PGE2 face acest lucru în cancerul colorectal, DuBois și ceilalți investigatori MUSC, care au inclus primul autor Bo Cen, Ph.D., profesor asistent de cercetare în laboratorul DuBois, au realizat un ecran pe celulele cancerului colorectal tratate cu PGE2 pentru a detecta dacă au existat modificări în urma tratamentului. Finanțarea voucherului de la Institutul de Cercetări Clinice și Translaționale din Carolina de Sud a plătit pentru o parte din acest proiect.

„Am descoperit că multe microARN-uri s-au schimbat ca răspuns la tratament", a explicat Cen. Ne-am concentrat pe MIR675-5p, deoarece nivelurile sale au crescut mai mult decât oricare altul ca răspuns la tratamentul cu PGE2.

Un microARN este o moleculă mică de ARN care poate inhiba expresia anumitor gene. În acest caz, MIR675-5p poate suprima expresia p53. P53 este una dintre cele mai cunoscute gene în cancer, deoarece permite producerea unei proteine care poate pune frânele pe diviziunea celulară. Cu toate acestea, cancerul poate fi inteligent și poate găsi modalități de a suprima p53, astfel încât celulele să poată continua să se împartă incontrolabil.

Cercetătorii au identificat ulterior un site potențial de pe p53 de care MIR675-5p s-ar putea lega. Apoi, anchetatorii au confirmat că MIR675-5p suprimă p53 pentru a promova metastaza. Într-un model preclinic de cancer colorectal, șoarecii au fost tratați cu PGE2 sau un control de vehicul. La șoarecii tratați cu PGE2 s-a constatat că au mai multe metastaze comparativ cu controlul.

Mai mult, celulele tumorale din grupul de șoareci tratați cu PGE2 au avut o expresie crescută de MIR675-5p și o scădere a expresiei p53, confirmând că PGE2 promovează progresia tumorii prin MIR675-5p și p53.

„Am descoperit că PGE2 a fost capabil să scadă expresia p53, care este un supresor tumoral foarte cunoscut și am descoperit că a fost capabil să facă acest lucru prin creșterea expresiei MIR675-5p", a spus Cen.

În continuare, cercetătorii intenționează să analizeze probe de la pacienți cu diferite stadii de cancer colorectal și să investigheze modul în care nivelurile de PGE2 și MIR675-5p se corelează cu prognosticul sau răspunsul la terapie.

Dr. Doru Negru