Masa osoasă sau musculară, influențată de gravitație: scade sau crește, în funcție de modificarea gravitației

densitatea osoasă     Foto: pexels.com
Masa osoasă și cea musculară sunt reglate de gravitație - au descoperit cercetătorii în urma unor experimente. Rezultatele ar putea fi utile în tratamentele osteoporozei sau a unor boli musculare.

Masa osoasă și musculară sunt afectate în condiții de de gravitație modificată. Experimentele au fost făcute în spațiu folosind Kibo, un modul ISS dezvoltat de JAXA și pe teren, printr-o colaborare internațională condusă de oameni de știință, în principal, la Universitatea de Agricultură și Tehnologie din Tokyo (TUAT), Japonia, scrie medicalxpress.com.

Cercetătorii și-au publicat rezultatele în revista „Scientific Reports”.

Echipa de cercetare a explorat menținerea masei osoase și a mușchilor la șoareci, în circumstanțe opuse vieții, precum microgravitație sau hipergravitație. „Am examinat efectele hipergravitației 2G pe teren și gravitația artificială 1G în spațiu, pentru efectul asupra masei osoase și musculaturii, folosind dispozitive de centrifugă nou dezvoltate”, a spus Dr. Masaki Inada, autorul corespondent și profesor asociat în cadrul Department of Biotechnology and Life Science, Institute of Global Innovation Research at TUAT.

Gravitația mai mică duce la pierderea masei musculare

Echipa a constatat că schimbarea gravitației cu o încărcătură fizică a propriei greutăți corporale a modificat masa osoasă a membrelor superioare (humerus) la șoareci. De exemplu, cu gravitație mai mică în spațiu, observațiile au arătat pierderi de masă osoasă, cum ar fi humerusul și tibia.

În plus, o gravitație mai mare mare, adică 2G pe teren, creată artificial de dispozitivul de centrifugare, a provocat o dezvoltare mai mare a mușchilor, cum ar fi mușchii inferiori ai piciorului (mușchii de la genunchi la gleznă).

„Apoi am examinat continuu factorii mecano-senzoriali reglementați de stresul mecanic la șoareci, pentru circumstanțe de gravitație modificată”, a spus dr. Inada.

Pare că cercetătorii au avut chef de joacă atunci când au făcut aceste teste, însă rezultatele lor ar putea fi aplicate pentru dezvoltarea de noi medicamente pentru oase și musculatură, a bolilor scheletice, cum ar fi sarcopenie și osteoporoza.