Ce produce stresul în organism și cum combați efectele nefaste
25 sep, 09:42
În jurul nostru, zi de zi, sunt zeci de factori de stres. Dacă nu sunt atenți și acesta se acumulează, efectele sale sunt devastatoare pentru organism. Iată ce trebuie să faci: 
Orele prea lungi de muncă pot duce la stres, iar din cauza lui apar numeroase boli

De la probleme zilnice, gen presiunea la locul de muncă, până la evenimente traumatizante precum moartea unei persoane dragi, toată lumea are parte de cel puțin o formă de stres. De asemenea, avem parte și de noi factori de stres cauzați de o pandemie globală. Deși stresul ar putea să pară un inconvenient minor, el poate avea efecte pe termen lung asupra sănătății și nu ar trebui să fie ignorat, spun experții în sănătate.

Stresul emoțional și mental poate face ravagii în mintea și corpul nostru. Ne poate lăsa mai vulnerabili la depresie, anxietate, boli de inimă, hipertensiune arterială, probleme gastro-intestinale și multe altele.

Inflamație, boli de inimă, diabet etc.

„Impactul stresului asupra corpului poate fi acut sau cronic și se poate întâmpla brusc sau se poate acumula ușor, în timp”, a spus dr. Ernesto Schiffrin, medic-șef în departamentul de medicină de la Jewish Spitalul General din Montreal, pentru heart.org. „El poate contribui în timp la creșterea tensiunii arteriale, la apariția bolilor coronariene, a atacurilor de cord și în cele din urmă a insuficienței cardiace”.

Schiffrin descrie stresul ca fiind „o agresiune împotriva corpului”, care ar putea proveni din interior - cum ar fi cel dat de o boală - sau din mediul înconjurător. Când corpul se simte atacat, activează reacția de „luptă sau fugi”, eliberând adrenalină și crescând nivelurile de cortizol. Expunerea în exces la acești hormoni poate afecta aproape orice sistem din corp.

„După eliminarea unui factor de stres acut, nivelurile acestor hormoni revin, de obicei, la normal”, a spus dr. Sherita Hill Golden, profesor de medicină și epidemiologie la Universitatea Johns Hopkins din Baltimore. Dar dacă rămân crescute, corpul poate deveni mai rezistent la insulină, ducând la apariția unor boli de inimă și a diabetului. „Rezistența la insulină, de asemenea, poate face corpul mai predispus la inflamație și poate duce la deteriorarea vaselor de sânge”, a mai spus ea.

Conform unui studiu din 2018 (link direct studiu), persoanele cu tulburări legate de stres erau mai susceptibile de a fi diagnosticate cu boli autoimune decât cele fără tulburări de stres. Un alt studiu, din 2019 (link direct studiu), arată că, pe parcursul a 27 de ani de urmărire, incidența bolilor cardiovasculare în rândul celor cu tulburări de stres a fost mai mare decât la cei fără ele.

Debutul brusc și intens al stresului poate provoca sindromul inimii frânte, numit și cardiomiopatie indusă de stres sau cardiomiopatie takotsubo. În acest caz o parte a inimii se mărește și nu pompează la fel de eficient. Astfel de episoade pot fi declanșate, spre exemplu, de moartea unei persoane dragi sau de divorț, despărțire sau trădare, iar simptomele sale sunt similare cu cele ale unui atac de cord.

Chiar și stresorii minori, de zi cu zi, ne pot afecta organismul pe termen lung. Un studiu din 2018 (link direct studiu) a constatat că sentimentele negative persistente, cauzate de factorii de stres zilnici, au fost asociate cu mai multe afecțiuni cronice 10 ani mai târziu. Studiul a subliniat importanța controlului stresului. 

Pentru a scăpa de stres, experții de la Asociația Americană a Inimii spun că ar trebui să faci următoarele lucruri: 

Exerciții fizice

S-a demonstrat că activitatea fizică regulată ameliorează stresul, tensiunea, anxietatea și depresia din două unghiuri - prin eliberarea de endorfine în corp pentru a produce un efect de bine și prin evitarea comportamentelor nesănătoase cauzate de sentimente stresante.

Menține conexiuni sociale

Conectează-te cu ceilalți și vorbește despre felul în care te simți cu oameni în care ai încredere. Chiar și în această perioadă, marcată de distanțare socială, oamenii își pot face timp să discute prin video chat, să vorbească la telefon sau să ia parte la diverse evenimente desfășurate online.

Fă-ți timp să te relaxezi

Participă la activități care îți produc bucurie și explorează noi hobby-uri ca să te poți relaxa.

Mai puține știri despre pandemie

Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC) recomandă să faceți pauze de la vizionarea, citirea sau ascultarea știrilor care abordează probleme legate de pandemie. Prea multă expunere poate fi deranjantă.

Dormiți din plin

Din cauza schimbării programelor și a rutinei, este posibil ca oamenii să se confrunte cu tulburări de somn. Întrucât pentru gestionarea stresului ai nevoie de 7-9 ore de somn e noapte, poate fi util să stabiliți o nouă rutină de mers la culcare și să vă țineți de ea în fiecare zi.

Cere ajutor profesionist

Există anumite tipuri de stres care nu pot fi gestionate fără ajutor profesional. „Dacă devine debilitant sau se transformă în anxietate sau depresie extremă ... discutați cu medicul dumneavoastră, un psiholog sau un psihiatru, pentru a vedea dacă ați putea beneficia de consiliere și medicamente pentru tratarea acestor stări”, a spus dr. Sherita Hill Golden. „Stresul are un impact negativ asupra sănătății. Conexiunea minte-corp este foarte importantă."


Ştiri Recomandate

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Crossuri parteneri