Cauzele pentru care te trezești noaptea. Rolul pe care îl are depresia și anxietatea în calitatea somnului

Cauzele pentru care te trezesti noaptea Foto: Freepik @amenic181
Cauzele pentru care te trezești noaptea. Află care sunt f actorii perturbatori ai somnului și când e cazul să mergi la medic.

Numeroase lucruri pot duce la deranjarea somnului dmult noaptea. Dar, din moment ce perturbă somnul, trezitul în mijlocul nopții în mod regulat poate deveni problematic.

Somnul este un proces esențial care ajută la vindecarea organismului. Funcția cognitivă poate fi îngreunată și pot apărea probleme grave de sănătate din cauza somnului insuficient.

Apneea de somn

Apneea de somn este frecvent cauza pentru trezirea în timpul nopții. Aceasta duce la o respirație superficială, care ar putea trezi pe cineva de mai multe ori în timpul nopții. O persoană va fi inconștientă de faptul că somnul îi este perturbat.

O persoană care suferă de apnee în somn poate observa simptome cum ar fi:

- Dureri de cap dimineața

- Gâfâială în timpul nopții

- Oboseală în timpul zilei

- Sforăit

- Dificultăți de concentrare în timpul zilei

Dacă apneea de somn este cauza probabilă a trezirii frecvente în mijlocul nopții, un medic va îndruma probabil persoana respectivă către un centru de somn. Acesta poate recomanda, de asemenea, un plan de tratament pentru a aborda apneea de somn.

Opțiunile de tratament pot include efectuarea unei intervenții chirurgicale, utilizarea dispozitivelor de presiune a căilor respiratorii sau încercarea unor aparate orale care ajută la deschiderea căilor respiratorii.

Vezi și: Antibioticele, eliberate la discreție. Anca Crupariu: Ne duce cu gândul că a existat o presiune asupra medicului

Depresia și anxietatea

Depresia și anxietatea pot duce la insomnie. În schimb, este de asemenea adevărat că oricare dintre aceste tulburări poate fi provocată de insomnie.

Problema apare atunci când cinevanu poate să nu se mai gândească sau să își calmeze mintea atunci când este deprimat sau anxios. Ca urmare, ar putea fi dificil să adoarmă fără a se trezi dese ori noaptea.

Această persoană ar trebui să vorbească cu medicul dacă se simte anxios sau deprimat. Există mai multe opțiuni terapeutice pe care le pot încerca, inclusiv:

- Vorbind cu un terapeut

- Administrarea de medicamente pentru tratarea anxietății sau a depresiei numai dacă sunt prescrise de către un medic specialist.

- Practicarea tehnicilor de relaxare

Remediile la domiciliu pentru anxietate și depresie implică adesea tehnici de relaxare. Acestea includ:

- Ascultarea de muzică liniștitoare

- Exerciții fizice regulate

- Reducerea numărului de sarcini de făcut

- Meditația

- Crearea unui mediu liniștitor în dormitor

Insomnia

O persoană cu insomnie are dificultăți sau îi este imposibil să adoarmă și să rămână adormit. Acest lucru te face să fii obosit în timpul zilei. Anxietatea și depresia sunt asociate cu insomnia, care poate fi atât cauza de bază, cât și un simptom al acestor tulburări.

Există multe remedii potențiale pe care o persoană le poate încerca pentru a reduce severitatea insomniei. Unele tehnici includ:

- Să nu manânci mese grele sau condimentate înainte de culcare

- Meditația

- Efectuarea de exerciții fizice regulate în timpul zilei

- Să nu ațipești în cursul zilei

- Respectarea unui program de somn regulat

- Desfășurarea unei activități repetitive în afara dormitorului

Nu rata: Ce este, de fapt, cura de detoxifiere. Ce trebuie să știi când începi astfel de cure. Efectele adverse pe care le are detoxifierea

Foto: Freepik @delirisfilms

Coșmaruri

Este posibil ca cineva să aibă terori nocturne și să nu se trezească. S-ar putea să plângă, să se zbată, să țipe sau să dea semne de teamă. Există situații în care teroarea este cauzată de ceva ce persoana nu-și amintește.

Chiar dacă teroarea nocturnă afectează cel mai adesea copiii, și adulții pot fi afectați de ea,în anumite cazuri.

Pe măsură ce cresc, teroarea nocturnă dispare de obicei la copii. Cu toate acestea, părinții ar trebui să vorbească cu un medic pediatru, dacă:

- Copilul are oboseală în timpul zilei.

- Coșmarurile pun copilul în pericol.

- Episoadele apar mai frecvent.

- Temerile îl sperie fie pe copil, fie pe ceilalți membri ai familiei.

- Episoadele continuă până la vârsta adultă.

Urinarea nocturnă

Nevoia de a urina poate trezi o persoană în timpul nopții. În timp ce reducerea cantității de lichide pe timp de noapte îi poate ajuta pe unii oameni să evite această senzație, alte persoane pot avea această problemă ca urmare a unei afecțiuni medicale subiacente. Administrarea de medicamente și al consumului de alcool înainte de culcare poate afecta somnul, potrivit Medical News Today.

Printre soluțiile potențiale la această problemă se numără:

- Limitarea aportului de lichide înainte de culcare

- Luarea medicamentelor mai devreme în timpul zilei sau schimbarea lor cu altele, dacă este posibil

- Evitarea alimentelor picante

Dacă sarcina se află în spatele nevoii de a urina în timpul nopții, acest simptom ar trebui să dispară la sfârșitul sarcinii.

Supraîncălzire

O persoană care are o temperatură corporală mai scăzută doarme mai bine.

Temperatura corporală a unei persoane poate crește ocazional prea mult. Acest lucru este adesea rezultatul unui dormitor supraîncălzit. În cazul altora, ar putea fi rezultatul transpirațiilor nocturne.

Dacă o persoană doarme într-un loc cald, ar trebui să ia măsuri pentru a răci spațiul. De exemplu, ar putea porni un ventilator sau un aparat de aer condiționat, sau ar putea dormi fără pătură dacă este cazul.

O persoană se poate confrunta cu transpirații nocturne ca urmare a anxietății, a bolilor autoimune, a infecțiilor sau a medicamentelor. Aceasta ar trebui să discute cu medicul său opțiunile de tratament pentru afecțiunea de bază dacă se confruntă cu transpirații nocturne.

Zgomotul și utilizarea ecranelor

Studiile indică o legătură între utilizarea dispozitivelor electronice interactive și anumite probleme specifice de somn.

Un studiu a constatat că este mai probabil ca oamenii să aibă probleme de adormire dacă folosesc tehnologia mai aproape de ora de culcare.

Laptopurile, telefoanele mobile și consolele de jocuri păreau să aibă un efect, dar dispozitivele pasive, cum ar fi televizoarele, nu. Aproximativ 10% dintre participanți au declarat că au fost treziți de telefoanele lor în cel puțin câteva nopți pe săptămână.

Când vine vorba de somn, Centrul pentru Controlul și Prevenirea Bolilor recomandă să depozitezi electronicele - inclusiv televizoarele - în afara dormitorului.

Indigestie

O cantitate excesivă de mâncare sau alimente picante consumate prea devreme înainte de culcare îți pot perturba somnul.

Balonarea din cauza indigestiei pot trezi pe cineva în mijlocul nopții și pot face dificilă adormirea.

Mâncatul unor mese mai mari mai devreme în timpul zilei poate ajuta la prevenirea indigestiei pe timp de noapte. Opțiunea ideală pentru cei care sunt înfometați chiar înainte de culcare este o mică gustare.

Când să consulți un medic

Un medic poate evalua un copil care se confruntă cu terori nocturne frecvente. O persoană ar trebui să consulte furnizorul de servicii medicale dacă:

- se trezește frecvent în mijlocul nopții

- doarme destule ore, dar se simt totuși obosite a doua zi

- observă că un partener prezintă semne de apnee în somn

- au un copil care are terori nocturne severe sau care se agravează

În mod specific, o persoană ar trebui să investigheze orice oboseală inexplicabilă. Este posibil ca oboseala să se datoreze unei afecțiuni medicale nediagnosticate.

Sfaturi generale privind igiena somnului

Există mai multe măsuri pe care o persoană le poate lua pentru a-și îmbunătăți igiena somnului. Igiena somnului se referă la configurarea mediului de somn și la schimbarea unor obiceiuri personale într-un mod care are ca scop facilitarea somnului.

Câțiva pași de urmat pentru a îmbunătăți igiena somnului includ:

- Reducerea sau eliminarea luminii prin utilizarea perdelelor de întuneric

- Eliminarea aparatelor electronice inutile din dormitor

- Menținerea unei temperaturi confortabile în dormitor

- Menținerea unui program de somn consistent, inclusiv în weekenduri

- Să nu consumi alimente grele, stimulente și alcool cu puțin timp înainte de culcare

- Efectuarea de exerciții fizice în timpul zilei, dar nu prea aproape de ora de culcare

Trezirea ocazională în mijlocul nopții nu este neapărat o problemă. Cu toate acestea, dacă o persoană se trezește frecvent în timpul nopții, ar trebui să încerce să abordeze acest aspect.

Există măsuri pe care o persoană le poate lua pentru a nu se mai trezi în mijlocul nopții, cum ar fi efectuarea unor modificări adecvate ale stilului de viață, încercarea de a modifica medicația și tratarea oricăror afecțiuni de bază.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Simona Trifu
EXCLUSIV
Dr. Simona Trifu, totul despre narcisism, de ce ne facem atâtea poze și de ce e muzică în magazine
Cum să scapi de balonare şi gaze intestinale în 60 de secunde
Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
pixel