Spitalul Județean din Târgu Jiu și instituțiile de control, nereguli legat de substanțele periculoase

Salon de spital    FOTO: pexels.com
Spitalul Judeţean de Urgenţă Târgu Jiu şi serviciile publice deconcentrate ca instituţii cu atribuţii de control sau supraveghere nu au reuşit să identifice, timp de ani de zile, neconformităţile de la cadrul legal aplicabil substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, pentru a dispune măsuri de conformare.

Spital, substanțe. Un comunicat al Prefecturii Gorj arată că prin magazia centrală a Spitalului Judeţean au circulat cu ritmicitate produse şi substanţe chimice periculoase, însă din documentul "Listă de inventar" la 30.11.2018 şi din "Fişele de magazie" rezultă cu claritate faptul că reactivii care au tranzitat magazia spitalului (teste de glicemie, teste determinare virus gripă, etc.) au fost utilizaţi la secţiile de specialitate ale spitalului şi nu în Laboratorul de analize medicale.

"Din evaluarea efectuată cu privire la aplicarea cadrului legal incident, cu aplicabilitate la Spitalul Judeţean de Urgenţă Târgu Jiu pentru structura spaţial-funcţională depozit central, Comisia de control este în măsură să concluzioneze: deşi substanţele şi preparatele chimice periculoase au un regim special de gestionare, atât Spitalul Judeţean de Urgenţă, prin sistemul propriu de control intern managerial, cât şi serviciile publice deconcentrate ca instituţii cu atribuţii de control/supraveghere/reglementare, nu au reuşit să identifice, timp de ani de zile, neconformităţile de la cadrul legal aplicabil substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, pentru a dispune măsuri de conformare. Eficacitatea acţiunilor de control poate fi evaluată ca având un nivel scăzut, dată fiind neidentificarea de către structurile/entităţile cu atribuţii în domeniu a problemelor în cursul acţiunilor curente de control planificate, derulate cu repetitivitate, de la data intrării în vigoare a Legii nr.360/2003. Problematica constatată ce ţine de ventilaţie, de microclimat, de structura clădirii depozitului trebuia identificată de către structurile cu atribuţii de reglementare şi control cu mult timp în urmă şi transpusă în planuri de conformare", se arată în comunicat, potrivit Agerpres.

Spital, substanțe. Instituțiile implicate

Conform sursei citate, au fost dispuse mai multe recomandări, una dintre ele dispunând Consiliului de administraţie al Spitalului Judeţean de Urgenţă Târgu Jiu să analizeze toate abaterile de la cadrul legal aplicabil reţinute în actele de constatare ale instituţiilor cu atribuţii de control, efectuate la SJU Târgu Jiu în perioada 2018 - prezent, inclusiv abaterile cu privire la condiţiile de depozitare a substanţelor şi preparatelor chimice periculoase.

De asemenea, prin membrii Consiliului de administraţie desemnaţi de DSP Gorj, se va solicita Comitetului director al Spitalului elaborarea şi supunerea spre aprobare a proiectului Programului de dezvoltare al SJU Târgu Jiu, pornind de la toate neconformităţile de structură funcţională, constatate în timp de instituţiile cu atribuţii de control, în special ITM şi DSP Gorj. Programul de dezvoltare al Spitalului va fi supus analizei şi dezbaterii Consiliului Judeţean Gorj, iar acesta va sta la baza stabilirii proiecţiilor bugetare anuale şi multianuale ale unităţii sanitare.

Totodată, prin hotărâre a Colegiului Prefectural, se va stabili cadrul organizatoric pentru exercitarea în Comisii mixte a unor acţiuni de control având ca temă Gestiunea substanţelor periculoase la nivelul judeţului Gorj, iar Ordinul prefectului de constituire a Comisiei tehnice de analiză în domeniul autorizării, avizării şi analizării documentaţiilor de mediu va fi actualizat şi va urmări, pe cât posibil, structura ordinului de constituire a comisiei la nivel central, iar la nominalizarea personalului se va avea în vedere ca acesta să facă parte din structurile cu atribuţii în domeniul mediului.

De asemenea, Agenţia pentru Protecţia Mediului Gorj va reanaliza procesul de autorizare în raport cu Cap. V - Gestiunea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase din documentaţia de autorizare şi va asigura înscrierea în autorizaţiile de mediu, la rubricaţia respectivă, a Listei oficiale cu substanţele şi preparatele chimice periculoase, înregistrate la unitate la momentul autorizării.

Prezent marţi în şedinţa Comisiei de Dialog Social Gorj, managerul interimar al SJU Târgu Jiu, Dumitru Vienescu, a făcut publice mai multe explicaţii cu privire la modul de derulare a achiziţiilor publice în unitatea medicală.

"Mă refer la aparatura medicală care a fost achiziţionată în anii 2017-2018 şi toate procedurile de licitaţie medicamente, materiale sanitare şi reactivi, aceste concluzii sunt prevăzute şi în raportul de control al Ministerului Sănătăţii, într-adevăr au fost anumite erori privind modul de comunicare sau modul de preluare din raportul de procedură a sumelor prevăzute, dar aceste sume nu sunt prevăzute şi în contractele care au fost încheiate. Toate procedurile au fost încheiate cu respectarea prevederilor legale. În anul 2019 au existat anumite prevederi în raportul Corpului de control privind utilizarea acelei proceduri de negociere fără publicare, în anul 2019 au fost demarate toate procedurile, astfel încât spitalul să nu mai utilizeze această procedură de negociere fără publicare", a precizat Dumitru Vienescu.

Spital, substanțe. Nu s-a materializat niciun prejudiciu

El a subliniat că au existat doar erori privind raportul procedurii.

"Raportul Corpului de control a evidenţiat anumite aspecte şi s-a referit la raportul procedurii, în care suma care a fost prevăzută pe aparatura medicală nu corespundea cu suma care era prevăzută în sistemul informatic de achiziţii publice, adică erau alte valori decât cele prevăzute în sistemul informatic. Au fost anumite erori privind raportul procedurii, dar aceste contracte care au fost încheiate au fost încheiate la preţul care a fost prevăzut în SICAP, adică nu au fost depăşite aceste valori, a fost doar o eroare în raportul de procedură care nu a fost păstrată în contractele încheiate de Spitalul Judeţean. Nu s-a materializat un prejudiciu", a mai spus Vienescu.

Potrivit documentului prezentat de managerul interimar al SJU Târgu Jiu, reactivii utilizaţi pentru efectuarea analizelor medicale sunt depozitaţi în magazia proprie a laboratorului de analize medicale, în condiţii corespunzătoare de mediu (umiditate şi temperatură), condiţii ce sunt monitorizate zilnic, iar reactivii care necesită condiţii speciale de temperatură (2-8 grade Celsius) sunt depozitaţi corespunzător în cele 15 frigidere destinate acestui scop, din cadrul laboratorului de analize medicale.

În luna octombrie a acestui an, inspectorii de muncă au dispus sistarea activităţii de depozitare a substanţelor periculoase în magazia SJU Târgu-Jiu, aceasta fiind improprie din punct de vedere al normelor securităţii şi sănătăţii în muncă. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Gorj, magazia avea acoperişul spart şi ploua înăuntru, extinctoarele erau depozitate necorespunzător, iar instalaţiile electrice erau improvizate.

"Angajatorul care deţine clădirea a fost sancţionat cu cinci amenzi în valoare totală de 22.000 de lei, deficienţele constatate fiind defecte la acoperişul depozitului, improvizaţii la instalaţia electrica, măsuri deficitare în caz de incendiu şi al depozitării agenţilor chimici", a precizat, în octombrie, purtătorul de cuvânt al ITM Gorj, Neli Matei. Contractul de management al directorului Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Târgu-Jiu, Gigel Capotă, a încetat înainte de termen, în data de 6 noiembrie 2019, decizia fiind luată de conducerea Consiliului Judeţean (CJ) Gorj. Interimatul este asigurat, până la selectarea noului manager, de directorul financiar-contabil al SJU Târgu-Jiu, Dumitru Vienescu.

În ultima perioadă, unitatea medicală a fost implicată în mai multe incidente, cum ar fi neraportarea numărului real de infecţii nosocomiale, caz în care reprezentaţii IPJ Gorj efectuează cercetări pentru neglijenţă în serviciu. Totodată, mai mulţi ziarişti locali au protestat mai multe zile în faţa sediului SJU, cerând demisia managerului Gigel Capotă, acuzându-l pe acesta de mai multe ilegalităţi făcute în perioada cât a ocupat respectiva funcţie.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

alimente calciu foto:freepik@yarunivstudio
EXCLUSIV
Cele mai bune surse de calciu. Alina Epure: Eliminarea nu este o soluție

Crossuri externe

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
pixel