Scobitul în nas, asociat cu boala Alzheimer. Cercetător: Dovezile sunt înfricoșătoare

Scobitul în nas nu este doar dizgrațios, ci și nesănătos, și a fost asociat cu boala Alzheimer, potrivit unui studiu recent.

Boala Alzheimer este cea mai frecventă cauză a demenței, cu un impact uriaș la nivelul populației mondiale. Datele OMS indică faptul că din cele 55 de milioane de persoane care trăiesc cu demență, 60-70% au boala Alzheimer.

Iar acesta este un motiv în plus pentru oamenii de știință de a înțelege cât mai bine cu putință care este mecanismul care declanșează această turburare neurodegenerativă, care afectează gândirea, comportamentul și memoria, în vederea diagnosticării timpurii, dar mai ales pentru găsirea unui tratament adecvat.

Scobitul în nas, asociat cu boala Alzheimer

Un nou studiu a evidențiat o legătură, vagă, dar plauzibilă, între scobitul în nas și riscul de a dezvolta demența, arată Science Alert.

În cazurile în care scobitul în nas deteriorează mucoasa de la nivelul nasului, anumite specii critice de bacterii au cale mai liberă spre creier, care răspunde la prezența acestora în moduri similare semnelor pe care le dă boala Alzheimer.

O echipă de cercetători condusă de oameni de știință de la Universitatea Griffith din Australia a efectuat teste cu o bacterie numită Chlamydia pneumoniae, care poate infecta oamenii și poate provoca pneumonie.

Bacteria a fost descoperită, de asemenea, în majoritatea creierelor umane afectate de demența cu debut tardiv.

S-a demonstrat că, la șoareci, bacteria poate urca pe nervul olfactiv, cel care unește cavitatea nazală și creierul.

Mai mult, atunci când a existat o deteriorare a epiteliului nazal, mucoasa de la nivelul nasului, infecțiile nervoase s-au agravat.

Acest lucru a dus la depozitarea în creierul șoarecilor a unei cantități mai mari de proteină amiloid-beta - o proteină care este eliberată ca răspuns la infecții.

Plăcile acestei proteine se găsesc, de asemenea, în concentrații semnificative la persoanele cu boala Alzheimer.

Vezi și: Proteina ce ”fierbe” creierul, cauza apariției bolii Alzheimer

”Suntem primii care au demonstrat că Chlamydia pneumoniae poate intra direct pe nas și ajunge în creier, unde poate declanșa patologii care seamănă cu boala Alzheimer.

Am văzut că acest lucru s-a întâmplat într-un model de șoarece, iar dovezile sunt potențial înfricoșătoare și pentru oameni”, spune cercetătorul în neuroștiințe James St John de la Universitatea Griffith din Australia.

Chiar dacă nu sunt siguri că efectele descoperite în testele de laborator sunt aceleași la oameni, rezultatul studiului este un pas înainte pentru cercetări și un motiv să continue această pistă pentru a înțelege tulburarea neurodegenerativă ce are impact major pentru populația de peste 60 de ani, așa cum o arată cele mai recente date.

”Trebuie să facem acest studiu la oameni și să confirmăm dacă aceeași cale funcționează în același mod.

Este o cercetare care a fost propusă de mulți oameni, dar care nu a fost încă finalizată.

Ceea ce știm este că aceleași bacterii sunt prezente la om, dar nu am aflat cum ajung acolo”, mai spune James St John.

Care sunt simptomele demenței sau ale bolii Alzheimer

Simptomele comune ale demenței sau ale bolii Alzheimer includ:

- Uitarea

- Probleme cu activitățile zilnice

- Greșeli cu privire la timp și loc

- Probleme de limbaj

- Pierderea lucrurilor

- Judecata slabă

- Retragere din activitățile sociale

- Schimbări de comportament și de caracter

- Neliniște

- Probleme cu vederea.

Cauzele bolii Alzheimer

Din ceea ce se știe până în acest moment, cauzele bolii Alzheimer nu sunt ceva singular, existând o serie de factori de risc care cresc șansele de a dezvolta această boală.

”Printre aceștia se numără vârsta înaintată, istoricul familial, cei care au suferit de un traumatism cranian grav și obiceiurile nesănătoase care duc la obezitate, hipertensiune arterială și/sau diabet. De asemenea, femeile sunt mai predispuse decât bărbații”, susține dr. Gandhi, citat de Eatthis.

Factorii de risc ce duc la boala Alzheimer. Până în 2050 se dublează numărul de bolnavi, femeile sunt mai predispuse

Alzheimer este o tulburare neuronală, un tip de demența care afectează gândirea, comportamentul și memoria. Potrivit Asociației Alzheimer din SUA, peste 6 milioane de americani cu vârste de peste 65 de ani se confruntă și trăiesc cu această afecțiune, iar cifrele nu sunt deloc încurajatoare pentru următoarele două decenii, când se estimează o dublare a acestui număr.

Deși nu există un tratament pentru această boală, iar oamenii de știință fac eforturi intense pentru descoperirea acestuia, punând în același timp ”pe tapet” factorii de risc care cresc șansele de a dezvolta această afecțiune.

Care sunt factorii de risc ce pot duce la apariția bolii Alzheimer

Ce diferență este între Alzheimer și demență

Shaili Gandhi, vicepreședintele Formulary Operation a explicat pentru Eat This care este diferența între Alzheimer și demență. ”Alzheimer este o boală, în timp ce demența este un sindrom. Un sindrom este un termen folosit pentru a cuprinde diverse simptome și nu are un diagnostic specific. De fapt, Alzheimer se încadrează sub umbrela demenței”, a spus Gandhi.

Pe de altă parte, Hester Le Riche, fondatorul Tover, companie de tehnologie în domeniul sănătății, susține că ”demența este un termen colectiv pentru peste 50 de tipuri de boli degenerative ale creierului. Alzheimer este cel mai frecvent tip de demență, iar peste 70% dintre persoanele cu demență au boala Alzheimer”. Citește mai departe AICI.

Vezi și: Scobitul în nas, dăunător sănătății. Poți risca infecții grave