Cum îți dai seama singur că ai...
Sondajul a urmărit analizarea activității cabinetelor de medicină de familie pe durata stării de urgență generată de pandemia COVID-19.
Cei mai mulți medici de familie români (98.4%) au luat măsurile recomandate de Organizația Mondială a Sănătății pentru asigurarea triajului epidemiologic și pentru a evita staționarea pacienților în spațiile închise din zonele de așteptare de la nivelul cabinetelor. De asemenea majoritatea cabinetelor au rămas deschise pe durata stării de urgență (99.6%) iar cele mai multe au extins intervalul orar în care au preluat apeluri telefonice prin numerele de telefon pentru programări (52.6%). Un procent semnificativ (29%) au preluat apeluri telefonice inclusiv în weekend.
Potrivit sondajului realizat de Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie, medicii de familie și asistenții medicali au informat pacienții despre contextul epidemiologic deosebit și le-au recomandat, conform dispozițiilor autorităților, amânarea consultațiilor de rutină, a internărilor și investigațiilor paraclinice în măsura în care acestea nu au fost absolut necesare și au putut fi amânate fără a periclita starea de sănătate (99.7%). În același timp, 96.3% dintre cabinetele de medicina familiei au acordat consultații care anterior erau solicitate și accesate de pacienți la alte niveluri de asistență medicală (ambulator/ policlinică/ spital).
"Consultațiile la distanță, nou introduse de Casa Națională de Asigurări de Sănătate din data de 30 martie, au fost oferite de majoritatea cabinetelor de medicina familiei (99.1%). În privința mijloacelor de comunicare la distanță utilizate de medicii de familie pentru a oferi consultații pacienților care au optat pentru această modalitate de consultație, telefonul a fost utilizat de 97.9% dintre medicii de familie, alături de aplicații de tipul Whatsapp/Skype (87.8%) și e-mail (76.1%). Aplicații sau platforme dedicate pentru consultații la distanță/telemedicină au fost utilizate de doar 7.9% dintre medicii de familie, procent explicat însă și prin necesitatea ca și pacienții să instaleze și/sau utilizeze aceste aplicații/platforme dedicate", explica Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie
Cu toate aceste, numărul total al consultațiilor acordate în luna aprilie 2020 de cabinetele de medicina familiei, comparativ cu luna aprilie 2019, a fost scăzut (79.4%) sau s-a menținut la același nivel (14.9%). Un procent mic dintre respondenți a observat o creștere a numărului total de consultații, comparat cu aceeași perioadă a anului trecut (5.7%).
Sondajul a fost realizat online și are la bază răspunsurile a 1174 cabinete de medicina familiei din toate județele României și Municipiul București, rezultatele fiind astfel semnificative statistic.
A doua parte a rezultatelor sondajului va fi publicată în zilele următoare, privind răspunsurile la întrebările despre colaborarea cu autoritățile publice de sănătate, monitorizarea pacienților aflați în izolare la domiciliu și dotarea cu echipamente de protecție și biocide.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.
Cum îți dai seama singur că ai...
Acestea sunt problemele grave pe care...
Un studiu nou arată că procesul de...
Medicul Cătălina Poiană a vorbit...
Adevărul despre sare. Greșeala pe...
Petele albe de pe unghii sunt adesea...
Aproape 20% dintre medicii de familie...