Medicamentul care poate opri evoluția cancerului mamar agresiv. Ucide doar celulele canceroase și metastatice

cancer - FOTO: Freepik@seventyfour
Un medicament ar putea opri creșterea cancerului mamar agresiv. Tratamentul este unul revoluționar, dat fiind faptul că acesta ucide doar celulele canceroase, nu și pe cele sănătoase.

Cercetătorii din Australia cred că au descoperit o modalitate mai bună de a trata cea mai mortală și mai agresivă formă de cancer mamar.

Spre deosebire de chimioterapie, noua abordare de tratament ucide și încetinește creșterea doar a celulelor canceroase din țesutul mamar, nu și a celor sănătoase. Medicamentul oral vizează, de asemenea, leziunile metastatice care s-au răspândit în alte părți ale corpului și care sunt rezistente la chimioterapie.

Cancerul mamar triplu negativ reprezintă până la 15% din toate cancerele mamar și este cunoscut pentru creșterea și răspândirea relativ rapidă, chiar și în rândul pacienților tineri.

Vezi și: 9 motive să bei ceai de iasomie. O infuzie florală plină de beneficii pentru sănătate

Tratamentele actuale, eficiente, dar cu șanse de recidivă a cancerului

Până în prezent, nu există tratamente medicamentoase țintite disponibile pentru combaterea acestei forme de cancer, lăsând pacienții cu doar câteva opțiuni largi: chimioterapie intensivă sau imunoterapie de ultimă generație. Chiar și așa, șansele de recidivă în decurs de cinci ani sunt ridicate.

Dacă cancerul se răspândește la locații îndepărtate în afara țesutului mamar localizat, rata de supraviețuire la cinci ani poate scădea de la 91% la 12%. Noi forme de tratament sunt necesare disperat pentru a salva vieți.

"Aceasta este o dezvoltare entuziasmantă în lupta împotriva cancerului mamar triplu negativ. Rezultatele acestui studiu arată că acest medicament ar putea fi cheia pentru îmbunătățirea ratei de supraviețuire", spune expertul în cancerul mamar Theresa Hickey de la Universitatea din Adelaide, care a condus experimentele privind noul medicament oral, potrivit Science Alert.

Vezi și: De ce te doare capul când schimbi perechea de ochelari. Cauzele pentru care ochelarii noi pot provoca disconfort

Medicamentul folosit și pentru tratarea leucemiei mieloide acute

Pacient oncologic - FOTO: Freepik@tongpatong

Medicamentul în discuție se numește CDDD11-8 și a fost inițial dezvoltat pentru a trata leucemia mieloidă acută (AML). AML este un cancer care crește în măduva osoasă și este dificil de țintit. Celulele canceroase supraviețuiesc, cresc și se răspândesc prin intensificarea producției de proteine, în special printr-o cale numită ciclină-dependentă kinase 9 (CDK9).

Până în prezent, Administrația americană pentru Alimente și Medicamente nu a aprobat niciun medicament care să inhibe CDK9, deși o versiune a arătat beneficii clinice inițiale.

În 2022, cercetătorii de la Universitatea din Australia de Sud au dezvoltat CDDD11-8 pentru a inhiba selectiv CDK9. Atunci când a fost testat pe modele animale, medicamentul oral a declanșat "inhibarea robustă a creșterii tumorale", care s-a tradus printr-o "supraviețuire îmbunătățită a animalelor" cu leucemie.

Acum, același medicament arată promisiuni în tratarea cancerului mamar triplu negativ, de asemenea.

"Este încă devreme, dar pe baza acestor dovezi inițiale, credem că inhibarea acestei proteine ar putea duce la un tratament pentru cancerul mamar triplu negativ și acest nou medicament ar trebui să fie dezvoltat mai departe", spune Hickey.

Vezi și: Agenții patogeni: ce sunt și ce boli provoacă. Dr. Alina Epure: Au potențial distructiv major

Ce este transcripția

Ea și echipa sa de la Universitatea din Adelaide cred că vizarea CDK9 ar putea funcționa și pentru alte cancere agresive care sunt "dependente de transcripție".

Transcripția este copierea instrucțiunilor genetice în molecule de ARN, care apoi ajută la controlul producției de proteine. În celulele canceroase, transcripția este adesea "în afara controlului" în comparație cu celulele sănătoase. Acest lucru ajută boala să crească și să se răspândească rapid, ducând la rezultate mai proaste pentru pacienți.

Cancerul mamar triplu negativ este un cancer cu o cantitate particular de mare de factori de transcripție. Calea CDK9 ar putea fi o țintă utilă deoarece nu pare să depindă de supraviețuirea celulelor sănătoase normale atât de mult ca celulele canceroase agresive.

Hickey și colegii ei cred că CDDD11-8 ar trebui acum evaluat clinic pentru cel mai agresiv tip de cancer mamar.

Vezi și: Victoria Aramă: Am găsit pe biletul de ieșire al unui pacient cu cancer scris: vaccinare antigripală contraindicată! Acum este în stare gravă! Gripa îi pune viața în pericol mai mult decât cancerul

În experimentele inițiale, când acest medicament nou a fost administrat modelelor de linii celulare ale cancerului mamar triplu negativ, cercetătorii au observat o reducere a creșterii cancerului și o creștere a morții celulelor canceroase cu grade variabile de succes în funcție de dozaj.

Medicamentul a arătat, de asemenea, rezultate favorabile în modelele de șoareci vii cu cancer mamar. Șoarecii tratați cu medicament oral au prezentat tumori mici și o reducere a expresiei proteinelor fără efecte adverse asupra organelor vitale. CDDD11-8 chiar are posibilitatea de a funcționa la oameni. Testând efectele sale asupra țesutului de cancer mamar derivat de la pacienți și organoide tridimensionale, echipa a descoperit semne încurajatoare de succes fără efecte secundare toxice asupra celulelor sănătoase.

Acest lucru se datorează probabil faptului că celulele sănătoase nu sunt la fel de dependente de activitatea CDK9 ca unele celule canceroase, explică autorii.

"În timp ce acest medicament arată promisiuni ca tratament potențial pentru cancerul mamar triplu negativ, este nevoie de o dezvoltare suplimentară înainte să poată progresa către studii clinice la oameni. Sunt optimistă că acest lucru se va întâmpla în următorii cinci ani, dacă nu mai devreme" concluzionează Hickey.

Studiul a fost publicat în Oncogene.