Cum să nu ajungem în zona de burnout la locul de muncă. Pânișoară: E un concept destul de des întâlnit

cum sa nu ajungem in zona de burnout. FOTO: Freepik @yanalya
Burnoutul se întâlnește tot mai des în zilele noastre. Ce trebuie să facem pentru a nu ne epuiza la locul de muncă.

Burnoutul, sentimentul de epuizare la locul de muncă, este din ce în ce mai frecvent în vremurile actuale. Invitată în cadrul emisiunii ”De Ce Citim” moderată de scriitorul Flaviu George Predescu, pe DC News, prof. univ. dr. Georgeta Pânișoasă, specialist în psihologie organizațională, a oferit câteva sfaturi cu privire gestionarea stresului de la locul de muncă, dar și cum putem să nu ajungem în punctul culminant al acestuia, adică în zona de burnout.

”Ce îl face pe un angajat să nu ajungă la burnout, adică ce ar trebui el să facă din start, să nu fie un workholic”, a întrebat scriitorul Flaviu George Predescu.

”Într-o organizație depinde mai puțin de el, teoretic vorbind. Trebuie să înveți să găsești echilibrul în viață. Din păcate nu avem o materie la școală care să ne învețe să facem echilibrul muncă-viață, deși e un concept destul de des întâlnit echilibrul viață-muncă.

Tinerii din ziua de azi sunt mai centrați și pe distracție, și pe echilibrarea propriei persoane.

De altfel, aș zice că există o migrare a accentului. Acum 20 de ani era o centrare pe organizații. Eu îți spuneam ce nevoi am de la tine și tu veneai să lucrezi acolo sau nu lucrai acolo și erai mult mai centrat pe ideea că trebuie să fii loial organizației și că depinzi de organizația respectivă.

În prezent, pentru că găsim din ce în ce mai greu oameni specializați pentru anumite posturi, există o migrație a ideii acesteia și ne centrăm mai mult pe angajat, ne centrăm mai mult pe persoană”; a explicat prof. univ. dr. Georgeta Pânișoară.

Citește și: Activitatea care vă îmbunătățește sănătatea inimii și vă binedispune. Sunt suficiente 20 de minute pe zi

Centrarea pe persoană, în IT, dar și în alte domenii ”cheie”

”Există chestia asta deja destul de mult în IT. Cei din IT sunt și bine plătiți și nu sunt atât de numeroși încă, pe nevoile societății globale de dezvoltare, pentru că ne ducem spre o digitalizare și o automatizare a tot și atunci pe cei din IT noi îi tratăm așa ca pe niște regi și regine, fiind subordonați, pentru că avem nevoie de ei, nu avem alți angajați, nu știm unde să îi găsim pe următorii.

Dar nu numai în IT, ci și în multe alte domenii. În multe alte joburi în care e nevoie de specializare ne rugăm de angajații buni să vină spre noi și atunci există această migrație a gândirii, ne ducem spre centrarea spre om, nu pe organizație.

Îi oferim tot ce putem ca să rămână la noi și atunci iată, trebuie să avem o altă filosofie în angajare, în resurse umane, în management.

Ca să fie angajatul fericit și implicat, să aibă o stare de bine și să fie eficient, trebuie să-i explicăm de ce trebuie să facă o sarcină care în mod normal nu intră în sarcinile lui zilnice, cum e obișnuit.

Asta nu înseamnă că ne justificăm în fața subordonatului, ci înseamnă că îl motivăm ca să înțeleagă și el de ce trebuie să facă sarcina aceea suplimentară.

Așa nu se va duce pe ideea că iată, sunt la stăpânul de sclavi (...) ci va ști că este nevoie, pe o perioadă poate temporară, de el pe responsabilitatea respectivă, ca în jobul respectiv obiectivul respectiv să fie atins”, a mai spus specialistul în psihologie.

Burnout, ce este și cum se manifestă

Burnout este o reacție la stresul prelungit sau cronic la locul de muncă. Se caracterizează prin trei dimensiuni principale: epuizare, cinism (mai puțină identificare cu locul de muncă) și sentimente de capacitate profesională redusă.

Mai simplu spus, dacă vă simțiți epuizat, începeți să vă urâți locul de muncă și începeți să vă simțiți mai puțin capabil la locul de muncă, prezentați semne de epuizare.

Recunoașterea semnelor vă poate ajuta să înțelegeți mai bine dacă stresul cu care vă confruntați vă afectează într-un mod negativ. Iată câteva pe care trebuie să le căutați:

- Probleme gastrointestinale

- Tensiune arterială ridicată

- Funcție imunitară slabă, o frecvență mai mare a îmbolnăvirilor

- Dureri de cap recurente

- Probleme de somn

- Probleme de concentrare

-  Stare de spirit depresivă

- Sentiment de inutilitate

- Pierderea interesului sau a plăcerii

- Idei sinucigașe, notează Very Well Mind.

Cum să te gestionezi burnout-ul

Printre sfaturile pe care specialiștii le au pentru persoanele care sunt epuizate se numără următoarele:

- Discutați problemele de la locul de muncă cu departamentul de resurse umane al companiei sau cu superiorul dumneavoastră.

- Explorați poziții sau sarcini mai puțin stresante în cadrul companiei dumneavoastră.

- Luați pauze regulate.

- Învățați meditația sau alte tehnici de conștientizare.

- Aveți o dietă sănătoasă.

- Faceți multe exerciții fizice.

- Practicați obiceiuri de somn sănătoase.

- Luați în considerare posibilitatea de a vă lua o vacanță.

 

Mai multe în video:

Vezi și: Burnout și brownout, ce sunt și care sunt SEMNELE. Cum să tratezi epuizarea, fără să ajungi să-ți dai demisia. Dafinoiu: Apar frustrarea, dezamăgirea, neajutorarea

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Dr. Doru Negru
EXCLUSIV

Crossuri externe

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
pixel