Legătura dintre cafea, demență și obezitate. Câte cești pe zi aduc cele mai multe beneficii pentru stomac și creier. Descoperiri uluitoare într-un studiu genetic

cafea Foto: Freepik @8photo
Un studiu genetic recent a dezvăluit legături între consumul de cafea, obezitate și sănătatea mintală, subliniind complexitatea impactului cafelei asupra sănătății.

Un studiu publicat în Neuropsychopharmacology a descoperit legături genetice puternice între consumul de cafea și rezultatele pentru sănătate, cum ar fi obezitatea și consumul de substanțe. De asemenea, cercetătorii au descoperit relații contradictorii între genele asociate consumului de cafea și sănătatea mintală.

Deși cercetarea nu răspunde definitiv la întrebarea dacă cafeaua este bună sau rea, aceasta a scos la iveală conexiuni interesante, cum ar fi legături genetice puternice cu obezitatea și consumul de substanțe, precum și legături cu afecțiunile psihice.

Cafeaua, o băutură consumată pe scară largă, și cofeina, drogul psihoactiv, sunt legate de probleme de sănătate. Consumul moderat de cafea poate reduce riscul de boli hepatice, cardiovasculare, anumite tipuri de cancer și afecțiuni neurodegenerative.

Cu toate acestea, cafeaua poate fi, de asemenea, asociată cu abuzul de substanțe și cu unele tipuri de cancer. Această situație complexă este probabil influențată de genetică, obiceiurile de consum și alți factori. Abordarea întregului spectru de corelații ale cafelei cu sănătatea și boala este o sarcină dificilă, în ciuda deceniilor de cercetare.

Genetica ne poate oferi răspunsul

Cercetătorii au utilizat studii de asociere la nivel de genom pentru a investiga relația dintre consumul de cafea și trăsăturile genetice. Cercetările anterioare pe gemeni sugerează că trăsăturile legate de cafeină sunt 36-58% ereditare.

Studiile de asociere la nivel de genom analizează întregul genom al participanților pentru a identifica variantele genetice asociate cu o anumită trăsătură, concentrându-se asupra polimorfismelor cu o singură nucleotidă (SNP). Cel mai recent studiu a utilizat date genetice din două seturi mari de date, 23andMe din Statele Unite și UK Biobank din Regatul Unit, împreună cu informații din chestionare, inclusiv consumul de cafea și distincția dintre cafeaua cofeinizată și cafeaua decofeinizată.

Datele au fost utilizate pentru a identifica regiunile genomului asociate cu consumul de cafea și pentru a identifica genele și biologia care ar putea sta la baza acestuia.

Cafeaua și sănătatea

Un studiu a găsit dovezi ale unei predispoziții genetice pentru consumul de cafea, anumite gene influențând consumul de cafea, inclusiv cele care afectează metabolismul cafeinei. Cercetătorii au descoperit, de asemenea, asocieri pozitive între consumul de cafea și rezultatele pentru sănătate, inclusiv consumul de substanțe și obezitate.

Michael Foti, profesor asistent de medicină internă la Touro College of Osteopathic Medicine, a confirmat că anumite gene au fost găsite în mod constant în rândul participanților, sugerând o legătură între cafea și obezitate.

Cu toate acestea, studiul nu sugerează neapărat că consumul de cafea promovează obezitatea, ci mai degrabă că diferențele genetice dintre indivizi care influențează consumul de cafea influențează, de asemenea, obezitatea. Michael Foti a remarcat, de asemenea, că dezvoltarea obezității este multifactorială și este puțin probabil să fie doar produsul geneticii.

Citește și: Pierderea inexplicabilă în greutate: un semn de alarmă pentru sănătate. Poate fi un simptom medical grav

Foto: Freepik

Cum afectează sănătatea mintală

Genetica anxietății, bipolarității și depresiei este corelată pozitiv cu genetica consumului de cafea în setul de date 23andMe, dar nu și în UK Biobank. Această discrepanță se poate datora întrebărilor din chestionare cu privire la consumul de cafea și lipsei de înțelegere a modului în care este consumată cafeaua.

Mediul poate avea un efect puternic asupra modului în care ne punem în aplicare influențele genetice. Asociațiile genomice genetice furnizează informații importante privind asocierile potențiale dintre anumite gene și trăsături și boli, dar sunt limitate în ceea ce privește modul în care pot fi aplicate la populația generală. Unele boli și trăsături sunt probabil produsul mai multor factori, inclusiv boli de mediu și asociate. Mai mult de o genă afectează probabil o singură trăsătură sau boală.

Studiile de asociere la nivel de genom pot permite cercetătorilor să exploreze biologia trăsăturilor complexe și să examineze modul în care genetica unei trăsături este legată de genetica alteia sau modul în care genetica unei trăsături se asociază cu rezultate diferite. Cu toate acestea, aceste studii sunt efectuate în mod disproporționat folosind populații care seamănă cel mai mult cu un fond genetic european, ceea ce face ca rezultatele să nu fie neapărat generalizabile la o populație diversă.

Vezi și: De ce este mai bine să te antrenezi afară. Legătura dintre exercițiile în aer liber și îmbunătățirea funcției îmunitare și sănătății mintale

Poate fi cafeaua un obicei alimentar sănătos

Consumatorii de cafea din întreaga lume sunt din ce în ce mai preocupați de beneficiile și riscurile pentru sănătate ale obiceiurilor lor legate de cafea. Emily Leeming, dietetician autorizat, om de știință și autor al cărții Genius Gut: The Life-Changing Science of Eating for Your Second Brain, afirmă că o cantitate moderată de cafea este sigură și sănătoasă, cu aproximativ 1-2 cești pe zi legate de o mai bună sănătate și funcționare a creierului. Cu toate acestea, mai multă cafea pe zi este asociată cu un volum mai mic al creierului și cu șanse cu 53% mai mari de demență.

Cafeaua conține polifenoli care hrănesc microbiomul intestinal, iar persoanele care beau cafea în mod regulat tind să aibă un microbiom intestinal mai divers și mai "sănătos" decât cele care nu beau.

Un studiu susține că rezultatele consumului de cafea asupra sănătății ar putea varia considerabil în funcție de populații și contexte diferite, modul în care o persoană bea cafea și obiceiurile legate de consumul acesteia fiind esențiale pentru rezultatele sale asupra sănătății.

Michael Foti consideră că sunt necesare mai multe cercetări și sugerează să consulți un medic, deoarece mulți factori, inclusiv istoricul medical, influențează cantitatea de cofeină care poate fi consumată în siguranță de o persoană. Emily Leeming adaugă, de asemenea, o notă de precauție: cafeaua ar putea să nu fie cea mai bună băutură pentru cei cu stomac sensibil sau probleme intestinale precum sindromul intestinului iritabil.

În general, beneficiile și riscurile pentru sănătate ale cafelei sunt încă în curs de examinare, iar avantajele și dezavantajele pot varia de la o persoană la alta.