Tratamentul eficient pentru durerea de spate. Ce trebuie să faci, de fapt, pentru a scăpa de durerile lombare

dureri lombare - FOTO: Freepik@zinkevych@anatoliy_cherkas
Acest tratament este eficient pentru durerile de spate. Este o metodă simplă și accesibilă pentru a reduce semnificativ riscul recurențelor durerilor lombare.

Cercetători din Australia au identificat o abordare simplă și accesibilă pentru a diminua semnificativ riscul recurențelor durerilor lombare. Publicat în The Lancet, studiul arată că un program personalizat de educație ghidat de fizioterapeuți poate reduce considerabil nevoia de intervenții medicale și timpul de absență de la muncă, îmbunătățind în același timp calitatea vieții.

Aceste rezultate promițătoare ar putea schimba fundamental modul în care sunt gestionate durerile lombare cronice la nivel global.

Implicațiile sunt profunde - gestionarea acestei afecțiuni omniprezente nu mai necesită echipamente costisitoare sau facilități de reabilitare specializate. În schimb, încălțarea unei perechi de adidași și efectuarea unei plimbări zilnice ar putea fi una dintre cele mai bune terapii preventive disponibile.

Studiu pe 700 de adulți

Cercetătorii australieni au recrutat peste 700 de adulți din toată țara care s-au recuperat recent după un episod de durere lombară nespecifică, care a durat cel puțin 24 de ore și a interferat cu activitățile lor zilnice. Participanții au fost împărțiți în două grupuri: unul a beneficiat de un program individualizat de mers și educație ghidată de un fizioterapeut pe parcursul a șase luni, iar celălalt nu a primit niciun tratament în timpul studiului.

Participanții au fost apoi monitorizați cu atenție timp de cel puțin un an, până la maximum aproape trei ani pentru unii dintre ei. Cercetătorii au urmărit cu meticulozitate orice recurențe ale durerii lombare suficient de severe pentru a limita activitățile zilnice.

Vezi și: Semnul subtil al atacului de panică. Ramona A. Dumitru: Principala cauză sunt ratele la bancă. Avem sute de persoane diagnosticate lunar

Mișcarea, esențială pentru reducerea durerilor

"Studiul nostru a arătat că acest mijloc eficient și accesibil de exercițiu are potențialul de a fi implementat cu succes la o scară mult mai mare decât alte forme de exercițiu. Nu numai că a îmbunătățit calitatea vieții oamenilor, dar a redus nevoia acestora de a solicita sprijin medical și timpul luat de la muncă cu aproximativ jumătate", spune autorul principal Dr. Natasha Pocovi.

Cum funcționează

Fizioterapeuții au lucrat individual cu participanții pentru a crea și a crește treptat un plan personalizat de activitate fizică, adaptat în funcție de vârstă, nivel de fitness și obiective personale.

Procesul a început cu o consultație de 45 de minute pentru a înțelege istoricul fiecărui participant, a efectua un examen și a stabili un "program inițial de activitate", care a fost crescut treptat. Obiectivul final a fost să ajungă la un minim de 30 de minute de activitate fizică pe zi, de cinci ori pe săptămână, până la sfârșitul celor șase luni.

Pe parcursul acestui program, participanții au luat parte și la lecții pentru a învinge temerile legate de durerile de spate și pentru a învăța strategii simple de auto-gestionare a recurențelor. Au primit un pedometru și un jurnal pentru a-și monitoriza progresul.

După primele 12 săptămâni, au avut opțiunea de a continua să folosească aceste instrumente motivaționale. Întâlnirile de monitorizare cu fizioterapeutul, fie în persoană, fie prin apeluri video, au avut loc la fiecare câteva săptămâni pentru a verifica progresul, a ajusta planurile de activitate atunci când era necesar și pentru a oferi încurajări, menținând participanții motivați pe termen lung.

Vezi și: Factori neașteptați care pot contribui la cataractă. Vârsta la care crește riscul de cataractă

Mersul pe jos, eficient în cazul durerilor lombare - FOTO: Freepik@konstantinraketa

Îmbunătățiri semnificative

Impactul acestei intervenții simple a fost remarcabil. Comparativ cu grupul de control, participanții din programul de mers au experimentat un risc semnificativ mai mic de a suferi o recurență a durerilor lombare care limita activitățile zilnice. În general, riscul a scăzut cu 28%.

Chiar mai impresionant, timpul mediu pentru apariția unei recurențe a fost aproape dublu pentru cei din grupul de mers (208 zile) față de grupul de control (112 zile). Rezultatele pentru orice recurență a durerii lombare, indiferent de impactul asupra activităților și recurențele care necesitau îngrijire medicală, au arătat reduceri similare promițătoare ale riscului. Simplu spus, oamenii care participau la programul de mers au rămas fără dureri aproape de două ori mai mult decât cei care nu și-au tratat durerile lombare.

Nu doar că recurențele au fost întârziate, dar și dizabilitatea legată de durerile de spate a fost consistent mai mică în rândul grupului de mers pe parcursul următorului an. Datele pedometrului au confirmat, de asemenea, că cei din program au înregistrat mai mulți pași zilnici și timp de mers alert decât colegii lor.

Deși programul duce la costuri pentru participanți pentru sesiunile cu fizioterapeutul și pedometrele, o revizuire a impactului economic a constatat că programul ar fi totuși rentabil și mai bun decât evitarea tratamentului pentru durerile de spate debilitante.

"Mersul pe jos este un exercițiu cu costuri reduse, larg accesibil și simplu, pe care aproape oricine îl poate practica, indiferent de locația geografică, vârstă sau statut socio-economic. Nu știm exact de ce mersul pe jos este atât de bun pentru prevenirea durerilor de spate, dar este probabil să includă combinația de mișcări oscilatorii blânde, încărcarea și întărirea structurilor și mușchilor coloanei vertebrale, relaxare și reducerea stresului, și eliberarea de endorfine", spune autorul principal al lucrării, profesorul de fizioterapie Mark Hancock de la Universitatea Macquarie.

Vezi și: Cum calculezi vârsta reală a inimii tale. 8 obiceiuri zilnice care scad vârsta biologică a inimii tale

Limitările studiului

Este important de menționat că majoritatea participanților erau femei și au experimentat multiple episoade anterioare de dureri lombare, deci rezultatele ar putea să nu fie perfect generalizabile pentru populații mai diverse, inclusiv pentru cei nou-veniți în problemele de spate.

De asemenea, a fost observată o tendință de mai multe evenimente adverse legate de leziunile extremităților inferioare, cum ar fi entorsele de gleznă, în grupul de mers comparativ cu grupul de control. Totuși, cercetătorii au subliniat că numărul total de evenimente adverse a fost similar între ambele grupuri.

Unii participanți au început, de asemenea, să încetinească pe parcursul programului prescris de mers după ce au atins vârful în jurul a trei luni, diminuând potențial eficacitatea pe termen lung. Autorii sugerează că studiile viitoare ar putea explora dacă programul ar fi la fel de benefic cu mai puține sesiuni de fizioterapie sau dacă ar fi condus de alți furnizori precum fiziologi ai exercițiului.

De asemenea, rămâne neclar dacă alte activități recreative, cum ar fi înotul sau ciclismul, ar putea produce beneficii comparabile.

Deoarece rezultatele au fost atât de pozitive, cercetătorii recomandă deja integrarea acestei abordări în planificarea obișnuită a externării pentru pacienții care se recuperează după un episod acut de dureri lombare. Pentru milioanele de persoane din întreaga lume care se luptă cu durerile lombare recurente, aceste descoperiri ar putea reprezenta o schimbare crucială.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Gastrita: cauze și simptome. 8 semne că ai gastrită

Crossuri externe

pixel