O bacterie din intestin care produce alcool, responsabilă de boala ficatului gras nealcoolic

Ficat
Beat fără să bea. O bacterie din intestin ar putea produce suficient alcool, încât să creeze leziuni pe ficat, precum alcoolicilor, sau boala ficatului gras nealcoolic.

Boala hepatică grasă non-alcoolică (NAFLD) este acumularea de grăsime din ficat datorită altor factori decât alcoolul. Aceasta afectează aproximativ un sfert din populația adultă la nivel global, dar cauza acesteia rămâne necunoscută, scrie medicalxpress.com.

Acum, cercetătorii au legat această boală de bacteriile intestinale care produc o cantitate mare de alcool în organism, găsind aceste bacterii la peste 60% dintre pacienții cu ficat gras nealcoolic. Descoperirile lor, publicate pe 19 septembrie în jurnalul Metabolism celular, ar putea ajuta la dezvoltarea unei metode de screening pentru diagnosticul precoce și tratamentul ficatului gras nealcoolic.

„Am fost surprinși de faptul că bacteriile pot produce atât de mult alcool”, spune autorul principal Jing Yuan de la Institutul Capital de Pediatrie. „Când organismul este supraîncărcat și nu poate descompune alcoolul produs de aceste bacterii, puteți dezvolta boli de ficat gras chiar dacă nu beți.”

Alimente care produc alcool

Yuan și echipa ei au descoperit legătura dintre bacteriile intestinale și NAFLD atunci când au întâlnit un pacient cu leziuni hepatice severe și o afecțiune rară numită sindrom auto-fermentației alcoolice. Pacienții cu această afecțiune se îmbată după ce au consumat alimente fără alcool, dar cu conținut ridicat de zahăr. Afecțiunea a fost asociată cu infecția cu o bacterie, care poate produce alcool în intestin și poate duce la intoxicație.

„Am crezut inițial că este din cauza bacteriei, dar rezultatul testului pentru acest pacient a fost negativ”, spune Yuan. „Medicamentul anti-bacterian nu a funcționat, de aceea am bănuit că boala lui ar putea fi cauzată de altceva”.

Analizând fecalele pacientului, echipa a descoperit că avea mai multe tulpini de bacterii pneumonia Klebsiella în intestinul său care producea un nivel ridicat de alcool. K. pneumoniae este un tip comun de bacterii intestinale comensale. Cu toate acestea, tulpinile izolate din intestinul pacientului pot genera aproximativ patru până la șase ori mai mult alcool decât tulpinile găsite la persoanele sănătoase.

60% dintre bolnavi aveau bacteria

Mai mult, echipa a prelevat microbiota intestinală de la 43 de pacienți cu boala ficatului gras nealcoolic și la 48 de oameni sănătoși. Aceștia au descoperit că aproximativ 60% dintre pacienții cu boala ficatului gras aveau Klebsiela pneumoniae, cu consum ridicat și mediu de alcool în intestinul lor, în timp ce doar 6% dintre cei sănătoți purtau aceste tulpini.

Pentru a investiga dacă bacteria Klebsiela pneumonia ar provoca boala ficatului gras, cercetătorii au hrănit șoareci sănătoși cu alimente cu Klebsiela pneumoniae producătoare de alcool, timp de 3 luni. Acești șoareci au început să dezvolte ficat gras după prima lună. Până la 2 luni, ficatul lor a dat semne de cicatrici, ceea ce înseamnă că s-au făcut leziuni hepatice pe termen lung. Progresia bolii hepatice la acești șoareci a fost comparabilă cu cea a șoarecilor alimentați cu alcool. Când echipa a tratat șoarecii hrăniți cu bacterii cu un antibiotic care a ucis K. pneumonie, starea lor a fost îmbunătățită.