Cum să reduci riscul genetic de boli de inimă de 14 ori. Bazele unui stil de viață sănătos care protejează inima

boli de inima Foto: Freepik @The Yuri Arcurs Collection
Un studiu arată că persoanele cu risc genetic ridicat de boli cardiovasculare pot reduce semnificativ riscul prin adoptarea unui stil de viață sănătos.

Un studiu publicat în Nature Human Behavior a constatat că persoanele cu un risc genetic mai ridicat de boli cardiovasculare pot beneficia cel mai mult de pe urma unor modificări favorabile ale stilului de viață.

Cercetătorii sunt interesați să identifice cine este cel mai expus riscului de boli cardiovasculare și ce intervenții sunt cele mai utile în modificarea riscului. Studiul a constatat că un risc genetic ridicat asociat cu un stil de viață nefavorabil a fost puternic asociat cu apariția timpurie a bolilor cardiovasculare, comparativ cu apariția târzie.

Adoptarea unui stil de viață favorabil a fost asociată cu o reducere de peste 14 ori a bolii coronariene cu debut precoce pentru persoanele cu cel mai ridicat nivel de risc genetic, precum și cu reduceri ale accidentului vascular cerebral ischemic cu debut precoce și ale bolii coronariene cu debut tardiv.

Constatările evidențiază importanța intervențiilor asupra stilului de viață, în special pentru persoanele tinere cu un risc genetic mai ridicat de boli cardiovasculare.

Obiceiurile nesănătoase au un efect compus când vine vorba de afecțiunile inimii

Un studiu de cohortă prospectiv axat pe adulții chinezi, utilizând date din China Kadoorie Biobank, a analizat 96 400 de adulți. Studiul a inclus 72.149 de participanți în setul de testare și 24.251 de participanți în setul de formare.

Cercetătorii au construit scoruri de risc poligenice pentru a evalua riscul genetic pentru trei componente ale bolilor cardiovasculare: boală coronariană, accident vascular cerebral ischemic și hemoragie intracerebrală.

Ei au împărțit participanții în trei grupuri: favorabil, intermediar și nefavorabil. Stilurile de viață nefavorabile au inclus fumatul, lipsa consumului zilnic de fructe sau legume, activitatea fizică scăzută și un indice de masă corporală ridicat sau scăzut.

Studiul a constatat că riscul genetic mai ridicat a fost asociat mai puternic cu rezultatele bolilor cardiovasculare cu debut precoce decât cu cele cu debut tardiv. Stilurile de viață nefavorabile au fost, de asemenea, asociate cu un risc mai mare pentru toate cele trei rezultate ale bolilor cardiovasculare la participanții sub 60 de ani, comparativ cu participanții mai în vârstă.

În general, participanții cu cel mai mare risc genetic și stiluri de viață nefavorabile au avut cel mai mare risc pentru rezultatele bolilor cardiovasculare. Studiul sugerează că intervențiile asupra stilului de viață pot reduce riscul genetic de 14 ori.

Foto: Freepik @Wavebreak Media

Schimbările stilului de viață care pot reduce riscul genetic de 14 ori

Un studiu a constatat că persoanele cu risc genetic mai ridicat de a suferi de boli cardiovasculare ar beneficia cel mai mult de pe urma schimbărilor stilului de viață. Studiul a constatat că grupul cu risc genetic ridicat a avut o reducere de 14,7 ori a incidenței bolii coronariene cu debut precoce, o reducere de 2,5 ori a accidentului vascular cerebral ischemic cu debut precoce și o reducere de 2,6 ori a bolii coronariene cu debut tardiv atunci când a trecut de la un stil de viață nefavorabil la unul favorabil.

Chen-Han Chen, cardiolog intervenționist certificat și director medical al Structural Heart Program la MemorialCare Saddleback Medical Center din Laguna Hills, a comentat studiul, observând că un scor de risc mai mare (compus din variante specifice) a fost asociat cu o incidență crescută a debutului precoce al bolilor cardiovasculare.

Cardiologul a sugerat că îmbunătățirea factorilor stilului de viață ar putea reduce riscul de apariție a bolilor cardiovasculare chiar și la persoanele cu o predispoziție genetică mai mare, vizând potențial îmbunătățirea stilului de viață la pacienții mai tineri care prezintă în mod specific un risc genetic mai ridicat.

Studiul privind prevenirea bolilor cardiovasculare are limitări, inclusiv concentrarea sa asupra unui grup specific de persoane și dependența de datele auto-raportate, care pot să nu reflecte cu exactitate starea de sănătate și stilul de viață.

Incidența bolilor cardiovasculare la adulții sub 50 de ani a fost scăzută în setul de testare, ceea ce a făcut dificilă efectuarea unor analize separate. Nu a fost efectuată o analiză comună a riscului genetic și a stilului de viață în funcție de sex și au fost observate diferențe între grupurile de instruire și de testare.

Studiul a recunoscut, de asemenea, posibilele modificări ale stilului de viață în timpul urmăririi, care ar fi putut avea un impact asupra rezultatelor. Rigved Tadwalkar, un cardiolog consultativ certificat la Providence Saint John's Health Center, a subliniat rolul esențial al modificărilor stilului de viață în prevenirea bolilor cardiovasculare, în special în rândul celor cu risc genetic ridicat.

Acesta a sugerat că medicii pot adapta strategiile preventive pentru a maximiza rezultatele pacienților, cum ar fi intervențiile intensive asupra stilului de viață și terapiile medicale precoce pentru pacienții cu risc genetic ridicat și stil de viață nesănătos.

Ce modificări ale stilului de viață scad riscul bolilor de inimă?

Un studiu a identificat componentele unui stil de viață nesănătos, cum ar fi consumul limitat de fructe și legume, activitatea fizică redusă și fumatul, care contribuie la problemele de sănătate cardiacă. Cercetătorii recomandă colaborarea cu medicii pentru a prioritiza modificările stilului de viață și a le face realiste.

Controalele medicale regulate și monitorizarea principalilor factori de risc de boli cardiovasculare sunt esențiale. Un plan de prevenire personalizat ar trebui elaborat împreună cu medicul pentru a optimiza sănătatea cardiovasculară și a reduce riscul de evenimente.

Modificările stilului de viață sănătos includ renunțarea la fumat, gestionarea unei greutăți sănătoase prin alimentație și creșterea activității fizice. O dietă sănătoasă ar trebui să fie bogată în legume, fructe, cereale integrale, grăsimi sănătoase și surse de proteine.

Recomandările privind activitatea fizică ar trebui să fie de 20-30 de minute 4-5 zile pe săptămână. Consultarea medicilor cu privire la modificările stilului de viață și la medicamente poate contribui la îmbunătățirea factorilor de risc modificabili, cum ar fi renunțarea la fumat, diabetul, colesterolul ridicat și gestionarea unei greutăți sănătoase.