Rolul somnului și al microbiomului intestinal în prevenirea cancerului. Dereglarea ritmului circadian și efectele sale asupra sănătății

somn microbiom cancer Foto: Freepik @nadezdagorosko
Cercetările recente arată că perturbarea somnului și stresul cronic pot afecta microbiomul intestinal, contribuind astfel la progresia cancerului colorectal.

Vezi și: Dismorfia corporală: lupta cu imaginea de sine. O perspectivă asupra căutării perfecțiunii fizice și impactul său negativ asupra sănătății mintale

Se știe că stresul și munca de noapte afectează riscul de cancer, inclusiv riscul de cancer colorectal. Microbiomul, care este dereglementat de stres și de perturbarea ritmului circadian, este legat de evoluția cancerului colorectal. Cercetări recente pe șoareci au legat stresul și un ciclu circadian perturbat de perturbarea microbiomului intestinal, sugerând că acest lucru poate contribui la progresia cancerului colorectal datorită impactului său asupra permeabilității intestinale și a inflamației.

Cercetările efectuate pe modele de șoareci de cancer colorectal au arătat că perturbarea ritmului circadian contribuie la modificări ale microbiomului intestinal care pot crește permeabilitatea intestinală, ceea ce, la rândul său, sporește inflamația, ducând la progresia cancerului colorectal. Ambele studii au utilizat modele de șoareci modificate genetic pentru a imita anumite condiții, inclusiv tendința de formare a tumorilor sau perturbarea circadiană.

Perturbarea somnului și impactul asupra ciclului circadian ar putea avea ambele un impact semnificativ asupra diferitelor procese homeostatice, potrivit lui Shuji Ogino, profesor de patologie la Harvard Medical School și Brigham and Women's Hospital. Shuji Ogino a considerat munca în ture de noapte ca fiind cancerigenă și a subliniat perturbările hormonale și interferența cu procesele anticancerigene și antiinflamatorii care ar putea fi cauzate de somnul perturbat.

Acesta consideră că perturbarea somnului și tulburările hormonale pot afecta mecanismele de suprimare a cancerului și pot deranja anumiți factori de creștere, putând, eventual, să îi suprareglementeze.

Legătura dintre stres, microbiom și cancer

Cercetătorii de la Universitatea Sichuan au descoperit că stresul cronic poate duce la apariția cancerului colorectal. Ei au folosit modele de șoareci cărora li s-a indus dezvoltarea cancerului colorectal și le-au împărțit în grupuri.

Un grup a fost expus la stres cronic, în timp ce celălalt a primit transplanturi fecale. Cercetătorii au constatat că șoarecii care au primit transplanturi fecale din grupul cu stres cronic au avut o sarcină tumorală mai mare în comparație cu cei care au primit transplanturi fecale din grupul de control.

Acest lucru sugerează că stresul cronic are un impact asupra microbiotei intestinale, care este implicată în progresia cancerului colorectal. Cu toate acestea, după eradicarea microbiotei intestinale cu ajutorul unui cocktail de antibiotice, nu a existat nicio diferență în formarea tumorilor între grupurile de control și cele stresate. Constatările subliniază importanța microbiotei intestinale în timpul stresului cronic în promovarea progresiei cancerului colorectal.

Citește și: Shot-urile de ghimbir, o băutură concentrată pentru imunitate și controlul zahărului din sânge. Cum prepari această băutură acasă

Foto: Freepik @amerka83

Pot bacteriile intestinale să ajute la oprirea progresiei cancerului colorectal?

Un studiu a descoperit că stresul cronic poate reduce anumite tulpini bacteriene, în special Lactobacillus, care sunt benefice pentru pacienții cu cancer. În plus, a existat o scădere a activității unor celule imunitare antitumorale în acest grup.

Studiul a fost motivat de observația că starea psihică a pacienților cu cancer poate influența prognosticul acestora. Stresul cronic poate modifica microbiota intestinală, dar rămâne neclar dacă aceste modificări pot promova progresia cancerului colorectal.

Studiul a identificat, de asemenea, o țintă potențială pentru prevenirea cancerului colorectal: suplimentarea cu Lactobacillus plantarum în timpul stresului cronic poate inhiba progresia cancerului colorectal. Aceasta ar putea fi o strategie de intervenție pentru tratamentul cancerului colorectal cauzat de stresul cronic, deși mecanismul din spatele acestei evoluții rămâne neclar.

Cum somnul perturbatafectează intestinul, contribuind la dezvoltarea cancerului

Un studiu publicat în Science Advances a constatat că perturbarea ceasului circadian duce la alterări ale microbiomului intestinal și ale micro-mediului imunitar, ceea ce poate crește riscul de apariție a cancerului colorectal și a altor tipuri de cancer.

Cercetătorii au folosit două tipuri de modele de șoareci modificate genetic, unul predispus la dezvoltarea de tumori, iar celălalt și-a perturbat ritmul circadian, care implică reglarea ciclului somn/veghe.

Atunci când au fost combinate cu cancerul colorectal, diversitatea microbiomului s-a modificat, afectând căile metabolitelor și joncțiunile care controlează permeabilitatea intestinului. Acest lucru ar putea contribui la inflamația intestinului, care, la rândul său, contribuie la progresia cancerului colorectal.

Anton Bilchik, chirurg oncolog, șef al departamentului de medicină și director al Programului Gastrointestinal și Hepatobiliar din cadrul Institutului Oncologic Providence Saint John's, consideră că aceste alterări pot prezenta o posibilă explicație pentru creșterea inexplicabilă a cancerului colorectal cu debut precoce la pacienții tineri.