Diabetul zaharat de tip 2, provocat de noi gene. Cercetător: Este rar să vezi doi diabetici cu același profil clinic

Diabetul zaharat de tip 2 - FOTO: Freepick
Diabetul zaharat de tip 2 poate fi provocat de mai multe gene care până acum nu au fost identificate.

Diabetul zaharat de tip 2, cunoscut şi sub numele de diabet zaharat la debut sau non-insulino-dependent, este o afecţiune cronică care influenţează modul în care corpul metabolizează zahărul, adică glucoza, sursă importantă de combustibil a organismului.

În cazul diabetului de tip 2, corpul fie rezistă efectelor insulinei, fie nu produce suficientă insulină pentru a menţine un nivel normal de glucoză.

Cercetătorii au descoperit noi gene care provoacă diabetul zaharat de tip 2

Un amplu studiu publicat recent în Nature Genetics care a cuprins peste 1.300.000 persoane având descendența diferită, a cartografiat variaţiile profilului genetic asociat cu producerea diabetului zaharat de tip 2, descoperind 40 de gene noi şi alte peste 200 de regiuni genomice implicate în dezvoltarea bolii, arată National Library of Medicine.

Cercetătorii de la Universitatea Oxford în parteneriat cu cercetători de la alte prestigioase universităţi americane au accesat date provenind din mai multe studii pentru a crea Consorțiul- Diabetes Meta-Analysis of Trans-Ethnic Association Studies (DIAMANTE).

”Ei au analizat componența genetică a 180.834 de persoane cu diabet de tip 2 și au comparat-o cu 1.159.055 de persoane fără diabet, după ce au plasat participanţii în una din cele 5 grupuri: ascendență europeană (51,1%); ascendență din Asia de Est (28,4%); ascendență din Asia de Sud (8,3%); ascendență africană (6,6%); și ascendență hispanica (5,6%)”, arată studiul.

Comparând ADN-ul persoanelor cu diabet de tip 2 cu cel al grupului de control fără diabet, cercetătorii au reușit să identifice mai mult de 200 de loci care au fost semnificativi genetic în ceea ce privește dezvoltarea bolii. Un locus (sau loci la forma plurală) „este un loc fizic sau o locație într-un genom, cum ar fi o genă sau un alt segment de ADN de interes”, notează cercetătorii, potrivit National Library of Medicine.

„Acest studiu identifică 237 de regiuni genomice asociate cu riscul modificat de diabet de tip 2, cu aproape 100 de ţinte bazate pe dovezi care sunt prioritizate pentru următoarele etape de dezvoltare terapeutică”, au explicat specialiştii.

Vezi și: Alergiile, creștere alarmantă. Medic: Ajută purtarea măștii. Însă tot nu ne putem feri complet

40 de gene care nu au fost raportate până acum

Cercetătorii au identificat, de asemenea, gene care pot contribui la dezvoltarea diabetului de tip 2.

„Am identificat până în prezent 117 gene care ar putea provoca diabet de tip 2, dintre care 40 nu au fost raportate înainte.

De aceea, considerăm că acesta constituie un pas major înainte în înțelegerea biologiei acestei boli”, spune profesorul Anubha Mahajan, cercetător în genetică umană și profesor la Universitatea Oxford din Anglia.

Vezi și: Ce înseamnă cremă cu SPF 15, SPF 30 și SPF 50. De care ai nevoie și la ce să fii atent când cumperi. Simionescu: Oprește radiațiile UV și cancerul

Risc genetic

Amploarea și diversitatea acestui studiu creează un potențial enorm pentru a putea identifica într-o zi riscul genetic al unei persoane pentru diabet de tip 2.

„Includerea unor descendențe diverse ne ajută să înțelegem mecanismele riscului, îmbunătățind probabilitatea dezvoltării terapeutice de succes”, a comentat prof. Tucker.

„Descoperirile acestui studiu nu sunt surprinzătoare, deoarece stratificările de diagnostic și terapeutice sunt prea adesea simplificate excesiv, în ipoteza că „o dimensiune se potrivește tuturor”, a spus dr. Brian Fertig, fondatorul și președintele Centrului de Diabet și Osteoporoză din Piscataway

Studiul a subliniat importanța diversității și a includerii în cercetare.

„Aceste date subliniază necesitatea unei scale de precizie, personalizată și dinamică a medicinei, deoarece este rar să vezi doi diabetici cu același profil clinic și biochimic. Fiecare individ este unic și, ca atare, ar trebui să aibă planuri de tratament individualizate”, a comentat dr. Fertig.

Vezi și: Bolile cardiovasculare pot cauza Alzheimer. Colesterolul are un rol negativ

Ce este diabetul zaharat de tip 2

Diabetul de tip 2 se dezvoltă atunci când organismul devine rezistent la insulină sau atunci când pancreasul nu mai produce suficient insulină.

Semnele şi simptomele diabetului de tip 2 se dezvolta adesea încet, fiind vorba despre:

- Creşterea setei şi urinarea frecvenţa. Excesul de zahăr care se formează în sânge determina scoaterea fluidului din ţesuturi. Acest lucru vă poate lăsa însetat. Ca urmare, puteţi bea, şi urină, mai mult decât de obicei;

- Creşterea senzaţiei de foame. Fără insulina suficientă pentru a muta zaharul în celulele tale, muşchii şi organele tale acumulează prea multă energie. Acest lucru declanşează o senzaţie de foame intensă;

- Pierdere în greutate. În ciuda faptului că mâncaţi mai mult decât de obicei pentru a ţine senzaţie de foame sub control, exista posibilitatea să pierdeţi în greutate. Fără capacitatea de a metaboliza glucoză, organismul utilizează combustibili alternativi depozitaţi în muşchi şi grăsimi. Calorii sunt pierdute deoarece excesul de glucoză este eliberat în urină.