DdrC, proteina care repară ADN-ul și previne cancerul. Detectează daunele celulare și se fixează pe zonele afectate

cancer - FOTO: Freepik
Această proteină supranumită "Sfântul Graal" repară ADN-ul și previne cancerul. Patrulează ADN-ul, detectează daunele și se fixează pe zonele afectate, prevenind astfel deteriorarea ulterioară și semnalând mecanismele de reparare.

Cercetătorii de la Universitatea Western au făcut o descoperire revoluționară care ar putea transforma modul nostru de abordare a prevenției cancerului și a rezistenței culturilor. Proteina recent identificată, numită DdrC (Proteina de Reparare a ADN-ului C), a demonstrat abilități remarcabile în stoparea daunelor ADN-ului.

Această proteină provine din Deinococcus radiodurans, o bacterie renumită pentru rezistența sa extraordinară la radiații și la daunele ADN-ului.

Reziliența Deinococcus radiodurans

Deinococcus radiodurans, adesea numită "cea mai rezistentă bacterie din lume," poate suporta niveluri de radiație de 5.000 până la 10.000 de ori mai mari decât cele care ar fi letale pentru celulele umane.

Remarcabil, aceasta nu doar că supraviețuiește, dar excelează și în repararea ADN-ului deteriorat.

"E ca și cum ai avea un jucător în NFL care joacă fiecare meci fără cască sau protecții. Ar suferi o contuzie și multiple fracturi în fiecare meci, dar apoi s-ar recupera miraculos peste noapte, gata pentru antrenament a doua zi", explică Robert Szabla, cercetătorul principal al studiului, potrivit Nucleic Acids Research.

Vezi și: Colonoscopie: când trebuie să o faci și la ce ajută. Testul simplu care îți arată dacă ai cancer. Dr. Bogdan Marțian: Cancerul poate să fie acolo și să nu sângereze

DdrC, protecția ADN-ului

DdrC funcționează ca un sistem de securitate extrem de specializat pentru materialul genetic. Patrulează ADN-ul, detectează daunele și se fixează pe zonele afectate, prevenind astfel deteriorarea ulterioară și semnalând mecanismele de reparare.

Spre deosebire de majoritatea proteinelor care necesită colaborare, DdrC operează independent, demonstrându-și potențialul ca protector singular al integrității ADN-ului.

Implicații și aplicații potențiale

Experimentele cercetătorilor cu E. coli au demonstrat că introducerea DdrC a crescut semnificativ rezistența bacteriei la radiațiile UV, făcând-o de peste 40 de ori mai rezistentă. Această descoperire sugerează că DdrC ar putea fi aplicată potențial în diverse organisme, inclusiv în oameni, plante și animale. Aplicațiile potențiale includ:

Dezvoltarea unui "vaccin" împotriva cancerului prin îmbunătățirea capacității de reparare a ADN-ului celular.Crearea de culturi care pot rezista condițiilor extreme cauzate de schimbările climatice.Dezvoltarea de noi tratamente pentru bolile legate de daunele ADN-ului.

Vezi și: De ce nu putem avea scaun fără a urina. Conexiunea dintre mișcările intestinale și urinare

Viitorul biotehnologiei

Robert Szabla descrie descoperirea ca fiind "Sfântul Graal în biotehnologie". Conceptul unei proteine precum DdrC care poate patrula și repara daunele ADN-ului deschide posibilități interesante. Deși cercetarea actuală este încă în stadiile incipiente, potențialul pentru aplicații viitoare este vast.

DdrC, proteina care repară ADN-ul și previne cancerul - FOTO:Freepik@kjpargeter

Cercetare de înaltă tehnologie

Descoperirea DdrC a fost posibilă datorită tehnologiei avansate de imagistică la Canadian Light Source (CLS) de la Universitatea din Saskatchewan. Această sursă de raze X puternică a permis oamenilor de știință să determine structura tridimensională a DdrC, oferind o înțelegere mai profundă a funcției sale.

Privind înainte, echipa de cercetători este nerăbdătoare să exploreze alte proteine din Deinococcus radiodurans.

"DdrC este doar una dintre sute de proteine potențial utile din această bacterie. Pasul următor este să investigăm în continuare ce alte instrumente folosește această celulă pentru a-și repara genomul, deoarece suntem pe cale să descoperim multe alte proteine valoroase", spune Szabla.

Această cercetare promițătoare ar putea conduce la avansuri revoluționare în medicină și agricultură, având potențialul de a influența semnificativ modul în care abordăm daunele ADN-ului și îmbunătățim reziliența în diverse domenii.

Vezi și: Scleroza multiplă, scut împotriva bolii Alzheimer. Oferă protecție genetică

Ce este proteina DdrC

Proteina DdrC este o proteină asociată cu nucleoidul descoperită recent, care joacă un rol crucial în răspunsul bacteriilor la daunele ADN-ului, în special în cadrul bacteriei Deinococcus radiodurans. Această bacterie este renumită pentru capacitatea sa extraordinară de a supraviețui în condiții extreme, cum ar fi radiațiile ionizante și UV, datorită mecanismelor sale eficiente de reparare a ADN-ului și de protecție a nucleoidului, potrivit Institute de Biologie Structurale.

În esență, proteina DdrC joacă un rol crucial în protejarea și organizarea ADN-ului bacterian sub stres, contribuind la supraviețuirea bacteriilor în condiții extrem de dificile.