Alimentele care previn bolile de inimă. Reduc șansele de deces și prelungesc viața

dieta mediteraneeana - FOTO: Freepik@vector_corp
Aceste alimente duc la o viață mai lungă. Previn bolile cardiace. Reduc inflamația, echilibrează grăsimile din sânge.

Cercetătorii de la Brigham and Women’s Hospital au descoperit beneficii largi în urma respectării acestei diete populare, inclusiv reducerea șanselor de a muri din cauza bolilor de inimă și a cancerului.

Un studiu revoluționar publicat în JAMA a urmărit peste 25.000 de femei americane timp de 25 de ani și a constatat că cele care au respectat cu strictețe acest tip de alimentație au avut un risc cu 23% mai mic de a muri din orice cauză.

Interesant este că dieta pare să ofere chiar mai multă protecție împotriva deceselor cauzate de cancer decât a problemelor de inimă.

Cercetătorii au analizat în detaliu probele de sânge ale femeilor și au descoperit că nu este vorba doar de reducerea colesterolului. Puterea dietei mediteraneene constă în capacitatea sa de a îmbunătăți o varietate de markeri de sănătate.

Reduce inflamația din organism, echilibrează grăsimile din sânge, îmbunătățește funcția insulinei (ajutând organismul să gestioneze mai bine zahărul) și chiar ajută la menținerea unei greutăți sănătoase.

Vezi și: Ce precizie are testul Babeș Papanicolau. Dr. Ciprian Cristescu: Eroarea umană nu există

Dietă mediteraneeană - FOTO: Freepik@March2

Dieta mediteraneeană, cea mai sănătoasă din lume

De fapt, e vorba despre dieta mediteraneeană, considerată cea mai sănătoasă din lume. Beneficiile dietei au fost atât de semnificative încât chiar și femeile care au urmat-o moderat au avut un risc cu 8% mai mic de a muri.

Acest studiu arată că dieta mediteraneană nu este doar o tendință trecătoare; este o cale susținută științific către o viață mai lungă și mai sănătoasă.

"Beneficiile pentru sănătate ale dietei mediteraneene sunt recunoscute de profesioniștii din domeniul medical, iar studiul nostru oferă informații despre motivul pentru care dieta poate fi atât de benefică.

Politicile de sănătate publică ar trebui să promoveze atributele dietetice sănătoase ale dietei mediteraneene și ar trebui să descurajeze adaptările nesănătoase", spune autorul principal Samia Mora, MD, cardiolog și director al Centrului pentru Metabolomica Lipidelor la Brigham, potrivit JAMA Network.

Vezi și: Vitamina bună care poate afecta rinichii. Dr. Oana Pop: Duce la simptome neplăcute, chiar la leziuni renale. Nu exagerați

Beneficiile dietei, studiate

Pentru a descoperi aceste secrete ce prelungesc viața, cercetătorii de la Brigham and Women’s Hospital au recrutat peste 25.000 de profesioniști din domeniul sănătății feminine din toată Statele Unite, toate având peste 45 de ani. Acest grup divers a inclus femei albe, negre, asiatice și hispanice, asigurându-se că rezultatele ar fi aplicabile pe scară largă.

Studiul a început la începutul anilor '90, fiecare femeie completând chestionare detaliate despre obiceiurile sale alimentare. Cercetătorii au folosit aceste informații pentru a evalua cât de strâns a urmat fiecare participantă dieta mediteraneană. Un scor mai mare însemna mai multe legume, fructe, nuci, cereale integrale, leguminoase, pește și grăsimi sănătoase, cum ar fi uleiul de măsline, cu mai puțină carne roșie și consum moderat de vin.

Vezi și: Semnul care îți arată că ai colesterolul mărit. Efectele, catastrofale

Probe de sânge

Cu toate acestea, cercetătorii nu s-au oprit doar la sondajele despre dietă. Au prelevat și probe de sânge de la fiecare femeie.

Folosind tehnici avansate, cum ar fi spectroscopia prin rezonanță magnetică nucleară, au analizat 33 de biomarkeri diferiți. Aceste molecule minuscule din sânge spun povești despre inflamație, niveluri de grăsimi și funcția insulinei - oferind o imagine cuprinzătoare a sănătății fiecărei femei.

Pentru următorul sfert de secol, echipa a ținut evidențe meticuloase. Au urmărit cine a decedat și din ce cauze, adunând date din certificate de deces, dosare medicale și rapoarte de familie. Această abordare riguroasă a asigurat că nu au omis niciun detaliu.

Când au analizat toate datele în 2023, rezultatele au fost clare: femeile care au mâncat mai mult ca și cum ar trăi pe o insulă grecească au tendința de a trăi mai mult. Cu toate acestea, adevăratul progres a venit atunci când au corelat această longevitate cu rezultatele testelor de sânge.

Studiul a dezvăluit că dieta mediteraneană nu doar scade colesterolul, dar  în schimb, orchestrează o simfonie de îmbunătățiri ale sănătății în întregul corp.

"Cercetarea noastră oferă o perspectivă semnificativă pentru sănătatea publică: chiar și schimbările modeste în factorii de risc stabiliți pentru bolile metabolice - în special cei legați de metabolitele moleculelor mici, inflamație, lipoproteine bogate în trigliceride, obezitate și rezistență la insulină - pot aduce beneficii substanțiale pe termen lung din urma respectării unei diete mediteraneene.

Această descoperire subliniază potențialul încurajării unor obiceiuri alimentare mai sănătoase pentru a reduce riscul general de mortalitate" explică autorul principal Shafqat Ahmad, PhD, profesor asociat de Epidemiologie la Universitatea Uppsala din Suedia și cercetător în Centrul pentru Metabolomica Lipidelor și Divizia de Medicină Preventivă de la Brigham.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Gastrita: cauze și simptome. 8 semne că ai gastrită

Crossuri externe

pixel