Cum gestionăm oboseala psihică
28 sep 2022, 15:08

Cum gestionam oboseala psihica - Foto: clinicaoananicolau.ro
Vrei să faci mereu tot mai mult, dar efortul continuu te epuizează și vezi că nu mai ai randament?

Atunci este posibil să te confrunți cu oboseala psihică, un rezultat al activității mentale lipsite de pauză.

Acesta este un fenomen tot mai des întâlnit care are ca simptome iritabilitatea, problemele de concentrare, dispariția motivației, dereglarea programului de somn, lipsa apetitului sau mâncatul în exces. Dacă nu iei atitudine acum, epuizarea psihică te poate conduce la burnout, acesta fiind termenul utilizat pentru oboseala cronică care are efecte pe plan psihic, emoțional și fizic. 

Pentru a evita incapacitatea de a-ți duce la capăt sarcinile sau de a lua decizii, sentimentele de furie și supărare împotriva celorlalți și a propriei persoane, dar și oboseala fizică ce vine la pachet cu toate aceste stări, ia în considerare următoarele sfaturi:

Analizează cauzele oboselii psihice

Dacă vrei să pui capăt stresului cu care te confrunți, trebuie să fii atent la domeniile care solicită prea multă muncă sau prea multe decizii din partea ta. Deși ți-ai asumat că te vei descurca la serviciu sau cu sarcinile ce țin de familie, este posibil ca volumul de muncă să fi crescut peste așteptările tale și să-ți depășească capacitatea de a le gestiona. Este absolut normal ca prea multe ore de muncă fără pauză să te aducă la capătul răbdării și puterilor, așa că nu te învinui și nu considera acest lucru un eșec. 

Observă dacă factorii de stres sunt externi sau vin chiar din interiorul tău. Este posibil ca o problemă de sănătate precum depresia, o boală cronică ori o boală autoimună să-ți cauzeze insomnii, care rezultă deseori în oboseală psihică. Primul pas către vindecare este înțelegerea cauzelor afecțiunii tale.

Limitează deciziile pe care trebuie să le iei

 

2. -imagine fara descriere- (cum-gestionam-oboseala-psihica-2_28402200.jpg)

Foto: clinicaoananicolau.ro

Odată descoperită cauza, fă în așa fel încât să ți se ceară mai puțină responsabilitate în luarea deciziilor. Discută cu șeful tău ca un proiect să fie transferat către un coleg care are mai mult timp pentru asta, deleagă sarcinile casnice și către partener sau dacă acesta deja te ajută, cere ajutorul unui membru al familiei. Dacă aceste lucruri sunt imposibile momentan, încearcă să simplifici deciziile pe care le iei în privința lucrurilor mărunte. Bea același tip de cafea în fiecare zi, gătește un fel de mâncare pentru mai multe zile sau comandă același lucru în fiecare joi. 

Ia pauze frecvente

Un sfert de oră de relaxare în care îți pui muzică și dansezi, te plimbi prin preajma casei sau dai un telefon unui prieten te pot destresa în timpul zilei. Pe lângă aceste pauze scurte, este indicat să ieși în natură, într-o drumeție, la o cabană sau orice tip de ieșire de weekend. Astfel te poți deconecta de la viața de oraș sau de la stresul produs de contactul cu persoane care îți displac sau cu o muncă repetitivă. De altfel, contactul cu persoanele apropiate și cu modul lor poate mai lejer de a-și trăi viața te poate inspira și motiva să adopți câteva schimbări.

Creează-ți o perspectivă realistă asupra îndatoririlor tale

Este posibil să-ți fi impus singur să faci anumite lucruri, crezând că așa este firesc să faci sau că asta se așteaptă alții de la tine. Cel mai simplu lucru este să-ți faci o listă cu obiective pentru a doua zi și să te asiguri că este destul de scurtă încât să apuci să le îndeplinești pe toate. Decât o sută de activități fără cap și coadă, mai bine e să duci la capăt 3-4 sarcini importante.

Meditează și practică acceptarea

Meditația implică să te așezi într-o poziție confortabilă, în liniște și să-ți observi gândurile. Nu înseamnă să încerci să le oprești, ci doar să le observi și să le accepți. Cu cât îți vin în minte idei precum - „Ar trebui să muncesc, nu să stau”, „E o prostie”, ”„De ce am mereu atâtea lucruri de făcut?”, respiră adânc și concentrează-te pe modul în care aerul îți intră și-ți iese din plămâni. 

3. -imagine fara descriere- (cum-gestionam-oboseala-psihica-3_08364000.jpg)Foto: clinicaoananicolau.ro

 

Dacă acest tip de meditație solicită mai multă răbdare decât ai, descarcă-ți o aplicație cu meditații ghidate. Acestea îți vor vorbi despre iubire, încredere și acceptare. Spre exemplu, poate că ți-ar fi mai ușor să accepți unele dintre greșelile partenerului, părinților sau copiilor. Dacă poți trece cu vedere greșeli minore și observa în ce moduri sunt și ei răbdători cu tine, atunci poate ai consuma mai puțină energie pentru a reacționa.

Ai grijă de tine

Fă în fiecare zi câte un lucru care să-ți aducă bucurie. Fie că ai grijă de corpul tău dându-te cu cremă, notezi într-un jurnal lucrul care te-a făcut să zâmbești în ziua respectivă, îți pregătești un desert sau mergi la o cafea în vecini, orice mic gest prin care te pui pe primul loc îți va consolida încrederea în sine. Dacă ai încredere în tine, vei putea găsi mai ușor soluții pentru problemele tale sau un mod de a te organiza care să-ți aducă mai multă liniște.

Cere ajutorul unui psihoterapeut

Schimbarea stilului de viață poate fi dificilă dacă ai atins deja pragul în care ești lipsit de motivație și nu ai niciun chef să te ridici din pat sau să te ții de liste. În acest caz, terapia individuală te poate ajuta să conștientizezi cum ai ajuns în acest punct, ce gânduri îți fac rău și de unde provin. Poate că ai avut un părinte dur căruia a trebuit să-i dovedești mereu că meriți afecțiune sau poate ești anxios față de viitor și crezi că trebuie să muncești încontinuu pentru a avea siguranță. Oricare ar fi cauza, există metode de a gestiona aceste idei intrusive și de a adopta comportamente benefice pentru tine, dar și pentru cei din jur. Deoarece, până la urmă, de ce ai munci neîncetat pentru o viață de care nici nu apuci să te bucuri?

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Ştiri Recomandate

Crossuri externe

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?