Insulina: un nou rol crucial, descoperit de cercetători. Nu doar în diabet e implicată

Insulina a devenit cunoscută odată cu descoperirea rolului ei în diabet. Recent, cercetătorii au observat că insulina este implicată și în activitatea sistemului imunitar, potrivit unui studiu publicat în Cell Metabolism.

Insulina deține multiple roluri în organism, nu intervine doar în reglarea nivelului glicemiei. Cercetătorii au descoperit că insulina este responsabilă cu supraîncărcarea celulelor T, care pregătesc sistemul imunitar să lupte împotriva infecțiilor.

Descoperirea acestui nou rol al insulinei i-ar putea ajuta pe oamenii de știință să dezvolte noi modalități de a stimula sau de a modula sistemul imunitar al organismului. Acest lucru ar putea fi folosit pentru a produce vaccinuri mai bune sau pentru a trata impactul bolilor inflamatorii.

„Am identificat unul dintre hormonii cei mai populari ai metabolismului, în special calea de semnalizare a insulinei, ca un nou driver co-stimulator al funcției sistemului imunitar”, spune unul dintre cercetători, Dan Winer de la Toronto General Hospital Research Institute din Canada.

Rezistența la insulină și funcția sistemului imunitar

Pacienții cu diabet zaharat de tip 2 sau cei predispuși la această boală fie au rezistență la insulină, fie nu răspund bine la aceasta. Cercetătorii cred că există o legătură între rezistența la insulină și funcționarea normală a sistemului imunitar.

Într-un studiu realizat pe șoareci modificați genetic astfel încât să fie lipsiți de receptori pentru insulină, ceea ce imită rezistența la insulină în cazul oamenilor. Fără stimularea determinată de insulină, celulele T ale sistemului imunitar s-au dovedit a fi incapabile să lupte împotriva infecțiilor, inclusiv a virusului gripei H1N1.

Potrivit cercetătorilor, același tip de răspuns trebuie, de asemenea, să fie observat la om pentru a confirma ce se întâmplă.

Totuși, rezultatele sunt clare și indică rolul crucial al insulinei în activitatea sistemului imunitar. Aceasta ar putea duce nu numai la tratamente și vaccinuri mai bune pentru o serie de infecții, ci și la protejarea celor cu risc crescut de a contracta boli - oameni care sunt deja rezistenți la insulină.

„Este fascinant să aflăm că celulele imune, care necesită energie și nutrienți pentru buna funcționare, la fel ca toate celelalte celule ale corpului, sunt, de asemenea, reglate cu ajutorul insulinei”, spune Sue Tsai, unul dintre membrii echipei de la Toronto General Hospital Research Institute.

Masca de argilă: 6 beneficii minune pentru ten